Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Stremad film som tappar skärpan

Stremad film som tappar skärpan

Hej!
Jag ser mycket streamad film via Dator via reciver (Denon AVR-X4000) till TV-skärm (Samsung LCD-skärm 8 år gammal). En sak är att jag märker att vissa sekvenser i filmer som innehåller många detaljer såsom löv, träd, blommor, många människor så liksom smetas bilden ut och blir oklar. Så fort filmen byter vinkel till ett ansikte eller en mindre detaljerad vy blir bilden skarp meddetsamma. Skarpare än analog mottagning via kabelnät.
Min fråga: Beror detta på undermåligt grafikkort eller för långsamt fibernät?
Jag kör med en HP, 8RAM, NVIDIA-grafikkort, 3,10 processor, jag har över 500 GB ledig dataplats, och jag har Windows 10. Bredbandsbolaget 100 Mb/s (Uppmätt 96,60 Mb/s ner).
Antal svar på detta inlägg: 9
För mig låter det som grafikkortet. Det kan ju knappast vara fibernätet.
Jag lutar åt det hållet jag med. Då kommer nästa fråga, vilket Grafikkort ska jag välja? När jag byter grafikkort-måste jag då även utöka något annat i datorn för att det ska funka optimalt? RAM-minnet går att expandera till 16GB RAM. Jag är novis på att meka i datorn men tror att jag fixar byta grafikkort.
Å andra sidan påstår Bredbandsbolaget att ska man se TV HD-upplösning bör man ha deras 250MB/s uppkoppling. Jag ser int HD. Tycker inte det är prisvärt (dvs TV-bolagens utbud) men farten har något med upplösning att göra, bestämt.
Annons
har du ett separat grafik kort i datorn ?
Har du kylproblem ??
Separat grafikkort? Ingen aning-trodde att det var utbytbart. Kylproblem? Int vad jag vet-datorn funkar för det mesta. Någon gång tappar datorn kontakt med skärmen - skärmen släcks, datorn går och sen startar skärmen igen. Men inget surr i datorn som på tidigare datorer vid belastning. Datorn är som många HP väldigt tyst av sig jämt vilket jag uppskattar.
Ah nu ser jag att jag använder mig av fel termer. Det var byte av RAM-minne jag kanske kan byta själv. Och såklart är det int fel på fibernätet, däremot syftade jag på för långsamt antal MB/s i nerladdning. Jag en är bara en datoranvändare. Ingen fixare av dess inre. Bli det för komplicerat får proffs ta vid. Om det int blir för dyrt. Problemet är ju int jättestort bara lite retfullt. Går det att fixa så försöker jag.
Tror inte att du behöver lägga ned någon tid på uppgradering.
Om bilden glappar så kan det ju vara kabeln mellan datorn och skärmen som glappar ibland. Tror att PerAsk är inne på samma tankegångar
Hej Göcke!
Nu tror jag att problemet int alls är i datorn utan med de som streamar film: Dreamfilm. Övriga streamingproducenter typ Swefilm, Netflix och ArtFilm har jag inga problem med. Dreamfilm och Swefilm är ju sk "piratfilmutgivare" och då är kvalitén därefter. Swefilm är trots det bra.
sihe , låter som du egentligen har svar på vad som laggar för dig..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem