Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Nevs och Saab ett lyft för Sverige?

Nevs och Saab ett lyft för Sverige?

Eftersom det tidigare kom flera kommentarer om svensk bilindustri i en tråd som egentligen handlade om musik och nöje, postar jag detta inlägg i en ny tråd på rätt plats:

När det gäller bilindustrin och samarbetet mellan Sverige och Kina är jag försiktigt optimistisk. Volvo har redan utvecklat ett långtgående samarbete med en kinesisk biltillverkare, och det säljs bilar som aldrig förr. Produktionstakten ökar i Göteborg. När det gäller Nevs / Saab ligger samarbetet bara i sin vagga och många är kritiska eller ifrågasätter hela upplägget. Det finns självklart stora kinesiska intressen i affären med Nevs, men man ska inte glömma att alla är beroende av varandra för att framgång ska kunna nås. Nevs är trots allt ett svenskt företag med adress i Trollhättan, och där förfogar man över hela före detta Saab Automobile's anläggning samt många skickliga ingenjörer. Det har även Kina nytta av.

I Kina hyr man just nu in sig i en 5.000 kvadratmeter stor lokal. Där jobbar ett tjugotal svenska ingenjörer tillsammans med några kinesiska kollegor. Staden Tianjin är delägaren till 30 procent, och där bygger Nevs en helt ny bilfabrik, som ska stå klar i slutet av 2016. Karosserna kommer att byggas i Trollhättan och många andra delar kommer också att levereras av svenska tillverkare. Slutmonteringen sker i Kina, och därifrån kommer också batterierna. Bilar för övriga marknader kommer att monteras i Trollhättan. Man kan räkna med att centrum för bilutvecklingen kommer att vara kvar i Sverige för mycket lång tid framöver och man kommer att behöva en monteringsfabrik.

En avveckling av verksamheten i Trollhättan verkar därför avlägsen i dagsläget. Däremot kommer man aldrig mer upp i runt 5.000 anställda som på Saab Automobile's tid, men det var inte heller tanken. Strukturen för bilbyggare ser helt annorlunda ut i dag och verksamheter sprids på ett helt annat sätt runt jordklotet, än vad som skedde förr. Målet bör vara att man kan öka antalet anställda i Trollhättan med något 100-tal personer per år, tills man är uppe i ett par tusen anställda. Lyckas man med det, så har detta bilprojekt blivit en stor framgång för Sverige och svensk teknologi. Ingen tvekan om den saken. Framtiden får utvisa hur det blir, men hoppet måste få finnas kvar, tycker jag. Ps. Jag bor inte i Trollhättan!
Antal svar på detta inlägg: 0

inga svar än...



Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem