Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Försegla Falu rödfärg

Försegla Falu rödfärg

Ska bygga ett uterum på altanen, huset är målat med Falu rödfärg och den färgar ju av sej när man kommer mot den. Kan man göra något med den eller måste vi sätta ny panel?
Antal svar på detta inlägg: 8
När det gäller kritning av Falu Rödfärg uppstår den när färgen åldras, och är en signal på att det är dags att måla om. Under tak tar det av förklarliga skäl längre tid än ute i det fria. Så lite förenklat kan man säga att Falu Rödfärg färgar av sig när det är dags att måla om, och sällan sålänge färgen är ny.
ska inte förseglas
Riksantikvarieämbetet har kommit ut med ett blad
[ http://www.raa.se/publicerat/9789172095830.pdf ]..
Är panelen hel, är det bara att borsta av den och måla med ny rödfärg. Det finns väldigt många "Falu Rödfärg" idag.... dom allra billigaste är inte av bästa kvalité, betala hellre någon krona mer och få en färg som inte färgar av sej, och inte gör det även om den är några år. Senast jag målade var 2 hus förra året, och jag köpte Beckers Tradition Falu Rödfärg.

Mvh UL
Annons
OBS OBS
Tänk på att borsta av som Heanhäxan skriver, men viktigt är också att måla tunt, men då kanske ett par gånger.
Målar man för tjockt så flagar färgen.
Husets rödmålade yttervägg, som målades om i somras, blir innervägg i uterummet det är därför jag vill göra något åt färgen.
Antar att huset har stående lock/ribbpanel av trä. Och att uterummet endast tar upp en mindre del av husets hela yttervägg, som rummet ansluter mot.
Eftersom smetar av sig kan vi utgå från att det rör sig om en traditionell slamfärg som saknar bindemedel förutom några procent linolja.

Du är själv inne på samma idee som jag skulle pröva. Det går säker bra att försegla den porösa rödfärgen som gränsar mot uterummet. Använd en tunn ofärgad grundolja på alkyd- eller linoljebas. T.ex en olja med 50% alkyd/linolja och 50% lösningsmedel av terpentin.
Kostnaden blir försumbar. Pröva först med en liter. Den räcker långt.
Tack för tipset.
Jag ska prova på friggeboden först.
Annars kanske man kan borsta av och måla med vanlig utefärg för att få en ljusare vägg.
väggen är ju inne på altanen , och utsätts ju inte för regn o rusk.
det borde räcka med att olja/lasera den delen av väggen,
till det behöver du inte testa på friggeboden..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem