Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

HP laptop tangentbordet funkar ej

HP laptop tangentbordet funkar ej

En äldre kompis har helt plötsligt fått problem med tgbordet på sin laptop, HP med XP. Det blir inget när han försöker skriva. Vi har tagit bort batteriet funkar ändå inte.
Det är ju ingen purfärsk dator. Vad kan ha hänt?
Antal svar på detta inlägg: 9
Gör en systemåterställning
Ska testa det imorgon. Det är ju inte skadligt
Det kan vara så enkelt att det blivit skit på kontakterna mellan tangentbordet och datorn. Jag hjälpte nyligen en person med detta problem. Demontera tangentbordet och gör rent dem med någon sprit eller liknande. Drick dock inte själv innan ni har fått ihop det igen.
Det var märkligt för ena stunden så fungerade allt som det skulle och så nästa dag var tangentbordet dött. Efter rengöring så funkade det och gör så ännu-

Vad är det för HP modell så kan vi googla runt och se hur man enklast demonterar detta. Det brukar finnas bra video om detta på Youtube.
Annons
PerAsk - det låter i och för sig ganska troligt med kontaktproblem.
Börjar med Systemåterställning. Sedan blir det din variant. Tack så länge
Jag vet inte hur din kompis hp är gjord, men jag kollade en film på en hp laptop och då var det 6 skruvar att plocka bort på undersidan. Två av dem satt i batterifacket.
Sedan skulle man peta lite på sidan av tangentbordet med ett smalt föremål och peta upp det lite så att det lyfte sig mittpå. Därefter tog man fingrarna försiktigt mittpå och drog det uppåt i överkanten. När det lossat i överkant så skulle man försiktigt skjuta det ifrån sig så att några plastpiggar i nederkanten släppte. Därefter försiktigt peta upp en låsbygel till en kabel där kontakten sitter.
Tack
Problemet löst. Jag hade bara haft telefonkontakt med kompisen.
Nu visar det sig att han har ett löst tgbord med batteri. Fixa bara batteriet så var det klart. Man ska tydligen fråga ut den nödställde lite mer innan man börjar fundera på lösningar.

Bra att det löste sig Birger
Det är därför man ställer dumma frågor ibland
alternativen kan ju vara fler. än de man tänker på först.
Jaha, där ser man :)

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem