Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Cider

Cider

Jag är något förvånad över att The Swedish Cider Company, Stockholm har namngivit
en cidersort "Älska"och en mindre text hur det ska uttalas "El:ska" Är denna cidersport
producerat endast för den utländska marknaden ? Varför just "Älska", man skulle tro att det är en dryck för älskog .
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Jaha, det tycks inte finnas någon cider expert, angående detta inlägg.
Rolle, kan det vara så enkelt att uttalet utomlands inte har bokstaven Ä med som vi har? Du vet, vissa stater har ju inte de bokstäverna med i sitt språk, och då tar de till ett E istället. Gissar på det i alla fall. Morsning. L
Ja, så är det, men frågan är om cidern produceras enbart till utlandet, eller finns den också till salu i Sverige?
Annons
Bra fråga Rolle, men det måste man ju kunna kolla upp i våra apparater här. I min miljö gäller, kaffe,mjölk,vatten och saft tillkommer sommartid . Du får forska. Godluck.
Läs mer här:
http://korta.nu/svenskcider
OK, kollade just, men hittade då inget uttryck med ett E i älska, kan vara någon annan site kanske. Tjing. L.
Tack tomasc ! Här fick man veta att det är en ny cider sort som lanseras och koster 29 kr flaskan = 2,88 € I vår butik finns tillsvidare endast Lemon & Ginger och flaskan kostar 4,59 €= Kr. 46,17 Och ingen pant får man för tomflaskan.
Det här med cider är en historia för sej själv. För att få kalla en dryck för cider
krävs att basråvaran utgår från äppelvin/must. Blandar man in andra bär och frukter får inte drycken benämnas cider. Vanligtvis benämns en dylik blandning för "En dryck av ciderkaraktär." Jag är själv delägare i ett microbryggeri och vi tillverkar följande drycker av ciderkaraktär; Fläder, Päron, Lingon och Ginger Brew. Finns att köpa på Systembolaget som beställningsvara. Hoppas att detta inte klassas som reklam eftersom jag utlämnat bryggeriets namn.
En tråkig sak som Brexit troligtvis drar med sej är att svensk export till GB kommer att försvåras om inte ett nytt handelsavtal tecknas. Vårt bryggeri exporterar ganska stora mängder till GB.
Intressant att höra från en fackman att basråvaran för cider ska vara äppelvin/must.
De andra cider sorterna är då "oäkta vara"
Här har det blivit populärt att grunda microbryggeri. Här i vår stad ska det grundas ett bryggeri i ett gammalt lokstall.
Nu skall vi inte dra alltför långa slutsatser om att jag är fackman. Jag är och förblir en glad amatör men tycker det är kul att lära mej mesta möjliga när det gäller produktion av alkoholhaltiga drycker. Jag har ett förflutet från processindustrin (Kemi) här i Stenungsund och där sysslat med underhåll och processutveckling och
dom kunskaperna kan stundom komma väl till pass på bryggeriet. Det handlar ju om
en processindustri men i mindre skala.
På tal om microbryggerier så växer dessa som svampar ur jorden. Totalt lär finnas ett 70-tal småbryggerier i Sverige, och det blir fler för varje vecka som går. Det finns en småbryggeriförening i Sverige där ett 40-tal ingår i föreningen. Kolla på nätet för där finns mycket att hämta hem i ärendet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem