Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Tips för bilförsäkring

Tips för bilförsäkring

Hej,

Tacksam för tips viktiga saker att tänka på när man ska försäkra bilen?
Vill inte behöva ligga ute med mer än nödvändigt.

Tack,

Jess
Antal svar på detta inlägg: 10
Att använda insplanet funkar mycket bra tycker jag,
Okej, bra tips. Men vilket typ av försäkring (hel/halv) bör jag skaffa. Lutar just nu mot att jag ska köpa denna bil: https://www.blocket.se/stockholm/Skoda_Octavia_II_1_6_Elegance_1_agare_ny_kamr_6
8522902.htm?ca=11&w=1

Du bör fundera på vad du har råd med om något skulle hända med bilen.
Jag hittar inte din annons så jag kan inte se värdet på bilen.

Om du har bra ekonomi och det inte är så stor affär om du råkar krocka, så duger väl halvförsäkring.
Annons
40tkr i pris med ny kamaxel ca 20.000 mil rullade
skulle det hända något med karossen så är det nog mellanvärdet man får ut från försäkringen.
jag hade nog tagit en halvförsäkring där
Okej, lutar mot halvförsäkring. Tyckte det stod ganska bra om bilförsäkringar här:
www.advisa.se/blogg/
Fick inte länken till artikeln att fungera men den ligger under "guider" - "bilförsäkring".

Dock är jag lite förvirrad om den bilen jag tänkt köpa (ej ny bil) passar in på exemplet om ny bil eller om gammal bil:

"Scenario 1: Ny bil

En helförsäkring innefattar alltså allt som halvförsäkringen skyddar mot plus ett vagnskadeskydd. Det många inte vet är att de flesta nya bilar redan har en så kallad vagnskadegaranti i upp till 3 år, vilket är detsamma som helförsäkringens vagnskadeskydd.

Det innebär att om du skyddas av vagnskadegarantin på din nya bil klarar du dig lika bra med en halvförsäkring. Genom att undvika att dubbelförsäkra dig själv de tre första åren kan du spara tusenlappar varje år.

Räkneexempel ny bil:

Anta att den årliga kostnaden för de olika försäkringarna ser ut på följande sätt:

Helförsäkring: 6 000 kronor per år
Halvförsäkring: 4 000 kronor per år
Eftersom vagnskadegarantin gäller i 3 år skulle du i det här fallet spara 2 000 * 3 år = 6 000 kr på att välja en halvförsäkring på bilen.

Har du köpt en bil nyligen och är osäker på om du har vagnskadegaranti?

Läs igenom ditt köpeavtal eller hör av dig till din bilhandlare/biltillverkare och fråga dem. Har du vagnskadegaranti och helförsäkring, säg upp helförsäkringen tills dess att vagnskadegarantin går ut.

Scenario 2: Äldre bil

Har bilen samlat på sig några år i garaget och tappat i andrahandsvärde?

Då kan det vara dags för dig att se över din bilförsäkring. Om du har en helförsäkring på bilen, vilket alltså innebär att du får ersättning för vagnskador, och du vet att bilen tappat i värde kan det vara dags att byta till en halvförsäkring.

Varför?

Det beror på att den extra premie som du betalar inte kompenserar upp för den ersättning du får ut från försäkringsbolaget om du skulle råka ut för en vagnskada. Det som påverkar ditt beslut om det är värt att behålla din helförsäkring är följande faktorer: andrahandsvärdet på din bil, kostnadsskillnaden mellan hel- och halvförsäkringen, din självriskkostnad och även risken för att din bil skulle råka ut för någon typ av vagnskada.

För att ge klarhet i hur det kan se ut har vi tagit fram ett exempel nedan.

Exempel:

Bilens andrahandsvärde: 18 000 kr
Mellanskillnad hel- och halvförsäkring: 3 000 kr
Självrisk: 3 000 kr
Om du betalar 3 000 kronor extra per år för en helförsäkring kan du vid eventuell skada få tillbaka bilens andrahandsvärde minus självrisken. Det innebär att om olyckan skulle vara framme och din bil- och försäkringssituation såg ut som exemplet skulle du få en ersättning om 15 000 kr. Har du betalat mellanskillnaden i fem år har du betalat för din egen ersättning.

Notera att du endast får tillbaka pengar om olyckan är framme. Väljer du istället att betala för en halvförsäkring och lägga undan de 3000 kr om året i ett buffertsparande kan du välja att använda det som din egen försäkring om något skulle hända. Och om inget händer kan du lägga pengarna på något annat."

Utöver obligatorisk trafikförsäkring ser jag ingen fördel i att betala dyra hel- eller halvförsäkringar för bil. Vad man får i utbyte är en viss trygghet, som dock inte sällan är illusorisk.

Jag har betalat bilförsäkring i 52 år, ofta som halvförsäkring. Till föga nytta. En gång fick min försäkring betala en mindre plåtskada som jag hade orsakat en motpart. Så småningom fick jag i princip ändå betala en stor del av skadan, trots försäkringen. Försäkringsbolaget sänkte min bonus så jag fick betala en högre avgift under några år. Nyttan av försäkringen var därmed minimal.
Det är jävligt dyrt att ha en bil idag!
jag sålde min för 10 år sedan och spar en massa pengar varje år!
Vid lokala resor åker jag kommunalt eller tar en taxi och vid längre tar jag tåget.
Behöver jag en bil så hyr jag den billigt.
Ändå så spar jag en massa pengar!
Vid köp av bil kolla skatten noga. Mycket stora variationer idag! 550kr till 5500kr.
"Dock är jag lite förvirrad om den bilen jag tänkt köpa (ej ny bil) passar in på exemplet om ny bil eller om gammal bil:"


Din bil passar in på exemplet gammal bil eftersom den är från 2008 eller vad det var. Vagnskadan är de 3 första åren på en ny bil sen får man betala för helförsäkring om man vill ha det...............
Nilho, shit låter ju rätt ovärt då så länge man kör försiktigt osv.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem