Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ont om ledigt diskutrymme

Ont om ledigt diskutrymme

Blir hela tiden uppmanad att öka diskutrymmet Lenovo Recovery (Q:) 12,39 GB.
Har bytt ut tidigare disk 500 GB till Samsung SSD 250 GB i OS W10. I Windows diskhantering finns bara alternativet att krympa partitioner. Om man krymper säg disk (C:) 232,89 GB med t.ex 5 GB kommer då dessa 5 GB att automatiskt öka Recoverydisken (Q:) med 5 GB till 17,39 GB?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Gången är ju att om man skall ta bort recovery partitionen. Skapa recovery dvd skivorna och systemskivan .

Så har gången varit jämt. Och bör göras redan efter installationen av os-et.

Och ni som clonade till ssd diskar som var små. Borde ju bara valt C och den dolda partitionen på orginalet och den dolda delen bör inte göras mindre. Som en del cloningsverktyg gjorde.

Det var alltså inte ssd disken som var problemet.
Då har jag skapat en återställningsenhet (usbminne) men fick inte upp frågan om jag ville ta bort recoverypartitionen.

Måste jag då ta hem ett program för att göra detta eller kan jag göra detta via kommandotolken (cmd)?
Jag använder gparted
Annons
Återkommer senare med problembarnet Lenovo B590, OS W10. Har också en Lenovo ThinkPad Edge med OS W7, som jag använder nu. Den har nu också en SSD disk 240 GB fast Kingston.

Jag trodde nog att recovery partitionen (Q:) var samma sak och identisk med det som här kallas för en dold partition på C-disken? Därför vill jag inte ta bort recoveryn (Q:). Den får nog vara kvar tills vidare. Det kanske är en sån där sak "bra att ha" som man saknar först när man inte kan hitta den.

Det är ju enbart när man skall göra den berömda fabrikaren som man använder den. Men går disken sönder så kvittar det. Har man inte skapar dvd skivorna så står man där med lång näsa
Har hämtat verktyget Mini Tool Partition och flyttat 4,60 GB från C till recoveryn (Q:) som ökade från 12,39 till 16,99 GB. Allt flyter nu på hur fint som helst.
Skapa dvd skivan och ta bort Q så får du 17GB till till din C partition Nilho

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem