Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Byt namn på extern disk

Byt namn på extern disk

Hej, har införskaffat en 1 TB extern disk till min laptop med win 10. Partionerat i diskhantering och har nu fyra uppdelade diskar med namn som "Lokal disk H",
"Lokal disk I" osv. Jag kan inte döpa om dem i utforskaren. Däremot har jag kunnat ändra namn i själva diskhanteringen där man krymper o utökar diskarna osv där heter de "Foto I", "Diverse H" m.m Är detta nåt lurt för speciellt HP lappisar. Jag vill se direkt i "DEN HÄR DATORN" de omdöpta diskarna inte "Lokal disk H" t.ex
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

I "Den Här Datorn" ser du alla synliga diskar. Där ska du kunna högerklicka på den disk du vill och i fönstret som dyker upp så kan du välja att byta namn på disken. När du har skrivit in det nya namnet och trycker på enter eller klickar på vänster musknapp får du upp en ruta där det står att du måste ange Administratörsrättigheter och där klickar du bara på "Fortsätt" så är det klart


Ja så har det fungerat tidigare, men inte nu. Högerklickar jag, så har jag i rullmenyn bl.a "byt namn" ok - då finns en ruta där jag kan skriva - jag gör det och klickar på enter. Likväl kommer gamla namnet ("Lokal disk H" ) Kommer inte upp något om Admin-rättigheter. Det konstiga att de omdöpta nya namnen finns i diskhanteringen
Samma sak med USB stickor. De heter alltid "lokal disk + enhetsbokstaven
Annons
Okej, jag kör Win7 och där funkar det. Både vid "Byta namn" och under "Egenskaper" för disken.
W10 tycker jag har blivit sämre så den åkte ut med huvudet före från min dator.
Hm. Handhavandefel!!!!!!
Och namnge partition är inte förändrad . Så hela proceduren är same as usual......

Vid formateringen av partition namnger du partitionen...

Sen är jag tvekande till varför man skall partitionera en extern disk
Om den skall användas på nyare os
Formaterat volym H: klickat på "namnge volym döpt till "Extra". Fortfarande "LOKAL DISK H" hå håå, jag blir så trött. Visserligen går inte världen under bara för att inte jag får leka präst å döpa mina saker som jag vill.
vad är det för extern disk modell du har @alandia

det ska fungera , har nu testat allt från 200Gb till 4TB diskar

och det handlar inte om vilket os man har
förfarandet är lika i alla , förutom då diskar större än 2Tb
Jag själv ser fördelar med att partitionera extra HD oavsett om den är intern eller extern och oavsett om det är nyare OS eller äldre som Win7.
Man slipper då först gå in på disken och sedan leta upp den mapp som man man har just bilder på till exempel. Genom partition med bestämd innehåll så kommer man åt direkt det man vill ha utan extraklickande. Men smaken är som baken, vissa ser fördelar och vissa nackdelar.

Jo nyare OS desto mer är man styrd av vad Windows tycker om hur jag vill ha det och gör det krångligare för mig att bestämma om hur jag vill att den ska fungera och se ut. Nu finns det ju en del tredjepartsprogram som man kan använda för att anpassa till hur man själv vill ha det (kanske inte så mycket än för W10-an men det kommer fler och fler) som tur är.
Externa disken heter WD My Passport Ultra 0837 1 TB
@dedapera
att skapa flera partitoner är en förlegad variant sen stenåldern när vi ville skydda datat från att skrivas över när man hade det på samma disk där C-partitionen och recoverypartitionen fanns .
men det skapade bara en falsk trygghet, många lyckades med konststycket att radera allt i alla fall .

du kan lika gärna döpa en mapp till det du vill och trycka lika många gånger
för att komma dit du vill.

men ni får göra som ni själva tycker , men problemet är inte OSet.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem