Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Byt namn på extern disk

Byt namn på extern disk

Hej, har införskaffat en 1 TB extern disk till min laptop med win 10. Partionerat i diskhantering och har nu fyra uppdelade diskar med namn som "Lokal disk H",
"Lokal disk I" osv. Jag kan inte döpa om dem i utforskaren. Däremot har jag kunnat ändra namn i själva diskhanteringen där man krymper o utökar diskarna osv där heter de "Foto I", "Diverse H" m.m Är detta nåt lurt för speciellt HP lappisar. Jag vill se direkt i "DEN HÄR DATORN" de omdöpta diskarna inte "Lokal disk H" t.ex
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

@alandia
med wd diskar följer det med backupprogramvara om jag inte minns fel..
är den installerad så kan den hindra dig att ändra,????
bara en tanke , har aldrig själv testat.

men min wd disk kunde jag döpa om från "My Passport" till "arkivdisk"
men den har bara en partiition

och jag testade med en wd elementdisk
som hette Element till att ändra den till WDElement
funkar kanon, och det gjorde jag via att högerklicka på disken och byta namn på den
en ny disk
Inga problem att byta namn på de partitioner som finns i datorn. Bara på den här externa WD
@Göcke
Som sagt smaken är som baken om att partitionera en disk och i vilket syfte.
Ja det är gammal variant men förlegad är den definitivt inte och varför man främst gör det är vad jag skrev innan inte på grund av trygghet utan på grund av att man har bättre ordning om vad som finns var, och inte på grund av OS.

Fel det där att jag måste trycka lika många gånger oavsett om jag har det direkt på partition eller i mapp. På partition trycker jag en gång och på mapp trycker jag först på disk och sen mapp om man nu inte har mappen på skrivbordet som genväg
Annons
Nä, jag ger upp Jag ändrar nu enhetsbeteckningen (bokstäverna) till X, Y, X, så vet jag att de är extern disk. I felsäkert läge fanns de nya namnen som jag döpt i utforskaren.
@DedaPera , som sagt jag håller inte med dig , men det är en helt annan sak
ni gör precis som ni vill så är alla nöjda..

@alandia synd att du inte redde ut det
men tycker du att XYZ kan fungera så varför inte
Tack för alla svara allihopa hjälpte mig jätte mycket i alla fall
______
http://mjforetagspresenter.se/

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem