Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Haiti

Haiti

Haiti ligger på en ö, som den delar med Dominikanska Republiken. Haiti är den fattiga delen. Men varför drabbas alltid just den delen av svåra naturkatastrofer och inte den andra delen av samma ö. Detta förefaller mig mycket märkligt. Är det bara ödets ironi? Någon som har kontakter från andra sidan kan kanske ge en förklaring?
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej Nilho, svårt att förklara en sån sak, men tyvärr så är det mycket som händer nu runt vår planet på olika håll och kanter. Orkanen i USA till ex, sist jag såg en siffra omkomna var den uppe i över 5000 människor, helt otroligt. Utan att gå in på oroande detaljer så undrar man ju lite över framtiden,det förutspås ju ibland mindre trevlig skeenden. Läste någonstans också om en lättare skakning i jorden uppe i Burträsk söder om Skellefteå, mycket svag men kännbar, undrar vad folket där tänkte då. Vi ska leva vidare så länge det går. Hälsn. L.
Dominikanska ligger på rätt sida ur orkan hänseende.........
edit

"Naturförhållanden / naturkatastrofer


Statistiskt sett är landet mer utsatt för jordskalv än Haiti, där en kraftig jordbävning senast ägde rum i början av 2010. Under perioden mellan juni och november kan det också förekomma orkaner och hällregn, som kan orsaka jordskred. Vulkanutbrott förekommer i regionen. Väderprognoser bör alltid följas vid besök i landet. I händelse av orkan bör man hålla sig inomhus och följa lokala myndigheters och hotellens rekommendationer"



Antagligen har dom bättre byggnader på den "rika" sidan.....
Annons
Generellt sett så är det väl så att "fattiga" får hålla tillgodo med det lilla som erbjuds. Mark som egentligen inte borde bebyggas samt bostäder byggda med det
material som finns nära tillhands. Jag har själv jobbat i Liberia i tre år och sett folks bostäder som här hemma inte ens hade passat till boskap. Dessbättre så är Liberia
sällan hemsökt av orkaner men däremot åska och skyfall. Jag minns att under min vistelse där kom det 1500 mm regn på ett dygn med stark blåst. Översvämningar med bortspolade vägar. I Firestones gummiplantage blåste det ner 1,9 miljoner gummiträd vilket utgjorde 10 % av hela beståndet. Dessvärre kan vi inte styra över vädret. Hemskt att se bilder från Haiti. Vi har det tveklöst bättre här uppe i den kalla nord.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem