Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Bank ID

Bank ID

Behöver man vara rädd att skaffa Bank ID.?..Någon som har erfarenhet.?

Mvh Harry
Antal svar på detta inlägg: 6
bankid med dosa är så säkert det kan bli
Menar du att bank ID kan bli hackat ? Men som Göcke säger med dosa kan det aldrig bli säkrare .
Hur säkert det är att använda dosa och logga in med tycker jag är lite olika mellan olika banker.

Jag har Nordea och här ska man ha en dosa, och ett bankkort/internetkort och ett lösenord för att komma in. Jag betraktar det som det säkraste. Handelsbanken m.fl. har samma system.

Swedbank har en dosa utan kort och man loggar in med en fyrsiffrig kod. Mindre säkert.

Dock så ska man inte vara rädd för nån av systemen.

Sen så kan man skaffa BankId på fil i datorn. Det skaffar man när man loggat in på banken med kortet. Med BankId så kan man inte bara logga in på banken utan på en massa andra ställen bl.a. skatteverket.

Sen så kan man ha Mobilt BankId. Det förutsätter att man har en smartphone. Man skaffar detta i inloggat läge på banken. Du kan göra samma saker som med BankId. Man loggar in på telefonen med en 6 siffrig kod i en spec. app.

Jag använder Mobilt BankId och tycker det är säkert. Jag har dock inte banken i mobilen som en app så för att komma in på banken så använder jag både dator och mobil.



Annons
Mobilt Bank-Id är smidigast! Jag har det till Nordea, Ikano,FK, Skatteverket mm.Telefonen har jag alltid med mig int alls så med bankdosan!!
Ok tackar för svaren markerar löst.
Tack vänner
Som utländsk kund hos Nordea.se har jag fått anmodan att skicka in information om min person. . Bifogade bl.a. kopia av mitt gamla pass som ID, men det dög inte,för bäst före datum har gått ut. Vad har det med det att göra? Inte ska jag gå ut och resa.
Nu har jag fått ett nytt brev på ENGELSKA Hur fan har jag blivit engelskspråkig ?
Är dom dumma i huvudet, eller ? Dom vill veta följande:
self-certification form with the information about all your tax residenties
cover page with name and reference number.

Vadå , en sida med referans nummer ?

Som finsk medborgare, behöver jag inte ge uppgifter åt en utländsk makt !

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem