Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Samtal

Samtal

Hej. Är det fler som får samtal från 0277385569 eller 0277488519 dom har ringt mej i går och idag pratar på dålig engelska från microsoft säger dom ska rädda min dator?
Antal svar på detta inlägg: 10
spärra numren, Microsoft jobbar inte så
Bara bluff, släng på "luren"
Och framför allt: Säg inga ord överhuvudtaget. De spelar in och klipper ihop sedan så du kan få krav på vad som helst. Hälsn.
Annons
@kentr10 samtalen kom från afrikanska staten Niger. Gick inte att hitta mer vem som står bakom.

Du bör fråga dig hur dom hittat ditt tel nr därnere.

Om du loggar in på olika internationella sidor och blir medlem eller så och där ska ange tel nr så kanske du bör överväga att ha ett spec oreg kontantkort för detta.

Fick med samtal utan att jag någonsin har uppgett mina tel.nr (har två olika) mer än till vissa myndigheter.

Självklart är det bluff och det är förmodligen Svenska "arbetsgivare" till dessa "flickor" som förser dom med olika tel.nr.

Jag frågade henne först om vilken av mina tre datorer är "utsatta" och vilken Mac-adress det handlade om på den utsatta datorn vilket hon självklart inte kunde svara på sen ville jag ha svar på namnet och tel.nr på hennes "svenska arbetsgivare" varpå hon la på direkt.

Det är inte första gång som det rings från olika tel.nr och har pågått i flera år.

Finns fler exempel på sådana försök till bedrägeri som bland annat påstår att man har vunnit stor summa pengar eller resa till England.

Frågar man dom om "känsliga" saker så lägger dom på direkt.
För två år sedan fick jag tiotals samtal från "microsofts" datorräddare från flera olika telefon nummer som jag kunde spåra till USA.

Gemensamt var alla att de pratade engelska med tydligt indisk brytning.

Till slut tröttnade jag och skrek några valda könsord på finska och slängde på luren , och det blev bingo ,inga störande" microsoft" samtal sen des.
Snart får vi dessa samtal genom de sociala medierna. Som samkör varandra. Och raderar dina egna kontaktuppgifter som du sparat i många år.
Hej. Det var min fasta telefon dom ringde till jag har inte sagt mitt numer till någon. dom viste mitt namn Men det finns ju Eniro och hitta där finns jag.
de har ringt mig på både mobilen och hem numret.
så det kvittar nog vilket abonnemang man har.

snart ringer de på mobilen och vill att man skall knappa in något på den...
Ett tips! Jag hade förr hemligt nummer i mobilen. Mkt på grund av det klientel jag jobbar med. När jag gick över till Hallon, lämnar de inte ut uppgiften till Eniro eller Hitta. Numret är fortfande ”osynligt” fast det inte är skyddat. Och jag slipper hjälpande händer ifrån Nigeria. Jag har fast nummer och men även där har samtalen avtagit stort ifrån ”hjälpande” individer. Kanske Nix har hjälpt lite. Dock inte ifrån Microsofthjälpare.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem