Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Intrång i Gmail i en Mac

Intrång i Gmail i en Mac

Min syster drabbades av intrång i sin inbox i Gmail på sin Mac:
”Måndag morgon, den 6 mars, ringde en bekant från Gotland och berättade att han fått ett falskt brev från mig, min mejladress var kapad. Från Odessa bad "jag" i brev vänner att låna mig 21,600 SEK (obs ,) för att jag skulle kunna ta mig hem eftersom väska med pass och kort var stulen. - Jo, nya brevlådor med arabisk text hade jag fått och när jag gick in på Google för att se om jag kunde se mina mejl där, var texten först på arabiska. Då blev jag mycket upprörd. Polisanmälan gjordes. Den har mycken annat att göra i början av veckan, men en man tog snällt emot min anmälan om bedrägeri och jag fick ett ärendenummer. Lösenord till GMail byttes. M en all historik liksom mailkontakter var raderade.
I Göteborg sitter Apple-gossar med dåliga telefonledningar och dålig musiksmak. Två av dem fick jag kontakt med och de funderade ett tag för att sedan gå in och peka på min skärm, så att jag kunde utföra deras order. Det fungerade utmärkt och fram trollades en häftig Malwarebyte-figur eller app som snabbt konstaterade att allt var OK. Vilken lättnad!
Hela måndag förmiddag satt jag med telefonen, min Iphone, i ena örat. Den nästan glödde under de 50 samtal som kom från Island, Färöarna, Danmark, Skåne, Småland, Halland, Sörmland, Svealand och Teneriffa. Visst var det roligt att så många reagerade och brydde sig och jag hörde av folk som jag inte talat med på flera år, men nu ack av en så tråkig anledning. En vän i Reykjavik var nära att gå till banken, en på Färöarna likaså och värst av allt är att en gammal vän i Sverige skickade pengarna. Det känns fruktansvärt och på samma gång är det ju fantastiskt att jag kan ha så fina vänner.
Google
Själv försökte jag anmäla bedrägeriet på hemsidan hos Google som ju inte har någon muntlig support. Jag kunde ju se på Google säkerhetskontroll att ett extra konto upprättats och den som varit inne på mitt konto funnits i Belgien, i Nigeria och på Cypern.
Min granne var undrande över att jag, som sällan surfar på nätet och inte ens nyttjar Facebook hade blivit hackad.
Men, den 24 februari hade något ändrats i min gmail. Det var nog så att jag då uppmanades av "Google" på min Iphone att verifiera mitt mejlkonto efter uppdateringar. Mina inkommande mejl hade stoppats. Minns att jag först var lite misstänksam, men tyckte ändå att det såg helt korrekt ut, när det dök upp igen på Iphone skrev jag in lösenordet. Det var nog då jag blev lurad.
Händer det skall man gå in på Google säkerhetskontroll och där skall de senaste sk säkerhetshändelserna synas och ser det konstigt ut, byt lösenord.
Bovarna har gjort ett gott arbete, med hänsyn till mitt sätt att skriva och svenskan, tyckte grannen. Hans fru hade ringt honom från Barcelona för att höra vad som hänt hos oss.
"Hej
Jag hoppas att detta når dig i tid. Jag gjorde en resa till Odessa, Ukraina och min väska blev stulen med mitt internationella pass och mina kreditkort inuti. Ambassaden är villig att hjälpa mig att ta ett flyg utan mitt pass, jag behöver bara betala för biljetten och hotellräkningarna. Till min förfäran kan jag inte få tillgång till mina pengar utan mitt kreditkort och kontakt med min bank, men de behöver mer tid för att kunna ge mig ett nytt kort. I den här olyckliga situationen tänkte jag fråga om ett lån som jag kan betala tillbaka så fort jag kommer tillbaka. Jag behöver verkligen vara med på nästa flyg. Jag behöver 21,600 SEK. Berätta om du kan hjälpa mig genom Western Union eftersom det är det bästa alternativet jag har.
Låt mig veta om det är möjligt.
Jag väntar på ditt svar
Hälsningar xxxxx"
en sk mejladress var ElizabethDavidsson@gmail.com

Trots grannens heroiska insats lyckades vi inte hitta vägen för att rapportera bedrägeriet till Google. De där vill helt enkelt inte veta av det, vilken framgår också av andras kommentarer.
Grannen funderade på cert.se som ligger under MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, men den vill bara ha rapporter från myndigheter och får nog lådorna fulla.
På cert.se kan man läsa om populära ransomewares eller lösensummetrojaner som härjar. Får man in dem genom t ex öppna ett falskmejl med länk så kan hela systemet låsas och sedan kommer krav på lösensumma.
En bra site, kanske också för oss som använder datorn som skrivmaskin, är www.iis.se
med tips och råd.
Antal svar på detta inlägg: 2
Tilläggas kan att min syster är 75 år och van skribent men helt ovan vid liknande. En mindre katastrof vart det för henne. Nu hade hon tillgång av datakunniga. Men ändå.
Tråkigt när det händer
Texten liknar de som har florerat som Afrikabrev mm
i minst 17år ,
de har säkert finslipat tekniken, och översättningen har blivit bättre.

Men det är ju ingen tröst , när det händer.
Blir man lurad så blir man..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem