Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Mus-problem

Mus-problem

Hej alla
Har haft jätteproblem i flera veckor med att Magic mouse på min Imac, tappat kontakten c:a 3 gånger i minuten. Jag hade bytt batterier, läst allt om olika orsaker på nätet och inget funkade.
När jag äntligen hade möjlighet att låna en annan Magic mouse och den funkade förstod jag att min var trasig.
Skulle till att köpa en ny mouse, men tänkte att jag en sista gång skulle kolla runt,
kunde inte med lupp se några problem i batterihållaren.
Skrapade på batterikontakterna med en skruvmejsel och efter det funkade den perfekt.
Det hade alltså legat någon litet "osynlig" smuts där som trots batteribyte inte flyttat sig.
Kom då att tänka på en annan "lustig" sak, för några år sedan hade jag en Volvo C30 som fjärrkontrollen på nyckeln fungerade dåligt på. Pratade med servicen på Volvo, de hade aldrig hört talas om problemet. Efter mycket om och men hittade jag felet. Det var + kontakten på bilbatteriet som oxiderat.
Det visade sig att fjärrkontrollens elektronik i bilen drar väldigt lite ström och orkade inte igenom oxiden på batterikontakten.
Mätte strömmen på Mousen och där är c:a 2-3 mA, kanske samma fenomen där.
Antal svar på detta inlägg: 2
helt klart hade du fått något som hindrade musen att få ström eller glappa
och har batteriet suttit i länge så är det kemiska processer i batteriet som läcker ut och kan förstöra kontaktytan, precis som det som hände på din bils batteri.
Därför använder jag en mus utan batteri, med sladd.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem