Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Flasha BIOS?

Flasha BIOS?

Hej. från en korkad- stupid.... Jag har felaktigt tagit bort ( med partitionsprogram) win-8 hela partitionen med OP-systemet. Vid omstart uppnebarar sig endast BIOS, där finns inget som helst startalternativ. Kan man ladda ner en ny version av BIOS -uppgradering Nu finns under fliken "Advanced" alternativet "WinFlash" enabled. Men jag förstår mej inte hur det används. Här på IS finns många förstå-sig-på:are. Alla bidrag mottagen med största tacksamhet.
Antal svar på detta inlägg: 6
problemet ligger ju inte i bios
utan att du raderat en hel partition

om du har något viktigt på den skulle testa att ta ur hårddisken och se om det går att rädda de filer som är dina privata

har du en backup på det
försök att reparera din windowsinstallation via cd/dvd/usb start med windows räddnings skiva

som sagt bios ska du inte ändra (det är totalt feltänkt)
Händer inget annat än det skadade BIOS dyker upp direkt vid start. Jag kan ju inte starta en skiva eller USB. Finns inga som helst startalternativ. Ang. rädda disken(SSD) fanns inget viktigt på den. Jag skulle rensa den effektivt, men blev lite fel så att säga.
hur skadar du ett bios om du raderar en partition
partitionen ligger inte på bios utan på din hårddisk

så nog tänker du fel

då kommer första frågan
kommer du in i bios
ser du hårddisken där
osv..

sen kommer det en fråga till
vilken dator har du??
vi kan inte gissa oss till något.
Annons
Jag ser ingen hårddisk, CD-DVD eller USB i BIOS. Datorn är en 2 år gammal Asus-Sonic Master SSD 128 Op-Win-8. vanlig laptop 15,4" Vad jag förstår är det
under fliken "BOOT": Boot configuration: Fast boot enabled. där borde det finnas startalternativ. Jag har gjort denna manöver dussintals gånger. Att välja hur jag kan välja-antingen start med CD eller HDD eller USB. Nu finns inget av dessa val.
Fliken Advanced: Start Easy flash" då kommer en blå bakgrund med text-rubrik Asustek easy Flash Utility. där förstår jag ingenting. Blir nog dataverkstaden. Vill inte gärna slänga en 2 år gammal dator.

hå hå ja ja. "vit man lat - cyklar och går"..... sa indianen !

ASUS har ju en egen help på deras sida om hur man går tillväga


men det är definitivt inte bios du har problem med , om du inte har försökt att flasha om det..

det du råkat ut för är istället att du har raderat de partitioner som kunde ha räddat dig att fabriksåterställa datorn.

men även det borde du kunna hitta en lösning på hos ASUS

http://bit.ly/2hInoVe
enheten av typ usb eller cd måste ju vara inkopplade så att bios känner av det vid starten före du kan påverka vem du ska boota från

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem