Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Muspekaren fryser

Muspekaren fryser

Har en ThinkPad Edge laptops med W7 som OP.

I bland händer det att muspekaren fryser fast på skärmen. Bilden ligger kvar orubblig. Irriterande. Det enda som går är att stänga av datorn mekaniskt och sedan starta om på nytt.

Någon här på forumet som känner igen problemet med att bilden fryser fast på skärmen?
Antal svar på detta inlägg: 9
Har samma problem.
Har du de senaste drivrutinerna för musen?
Har du bytt batteri för musen?
Annons
Bra när man får lite respons och tips.
Jag använder bara enkla trådbundna möss. Men kanske är problemet kopplat just till själva datorntypen som är en Lenovo ThinkPad Edge. Den har en "finess" de kallar ultranav, som består av styrplatta och en röd tangent trackpoint att styra pekaren med. Skall pröva med att avaktivera den funktionen och bara köra med trådbunden mus.
låter inte klokt det du tror på
en trådbunden mus har en egen drivrutin , så det är där du måste leta
alternativt är problemet kopplat till USB anslutningen eller att musen är på väg att lägga av.

tänk logiskt innan du labbar vidare

testa gärna med en annan trådbunden mus , eller testa med att stänga av datorn och slå på den utan mus ansluten. ansluter du musen så ska datorn registrera att du satt i en mus med att ge en ton
Har samma problem men tror att för min del att det är grafikkortet som strular.
Använder webbläsare Chrom, när pekaren låser sig så väntar man några minuter så låser det upp sig. Ibland går det med att trycka ned tangenterna Escape+skift samtidigt. Varför jag tror grafikkort är att tittar jag på en Youtube inslag så tvärlåser dig datorn, då bli det att nödstänga datorn.
borde finnas något i error loggen

är det bara i chrome är det lätt åtgärdat , jobba inte med chrome på ett tag
det borde ju göra att det upphör.
Felet kvarstår! Muspekaren fryser fast titt som tätt. Bara att släcka ner datorn och börja om. Har provat med olika möss, men med samma resultat.

Klokt eller ej. Men felet bör sitt i datorn. Det förefaller som den i bland plötsligt bryter strömmen till USB-uttaget, eftersom musen då slocknar och fryser fast pekaren på skärmen.
har du testat ett annat USB-uttag

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem