Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Felmeddelande på min smartfone

Felmeddelande på min smartfone

” Inget mobilt nätverk tillgängligt "
Problemet uppmärksammades för ca 4 veckor sedan.
Plötsligt är jag inte längre nåbar via samtal eller sms och märker då också att jag varken kan ringa eller smsa.
Surf fungerar dock ofta bara ibland försvinner den och allting ser ut som det ska utom där man ser nätverkssymbolen ändras då ikonen till en cirkel med streck genom. Detta händer plötsligt även när den funkar och jag har den i väskan.
Jag har inte fifflat med inställningarna eller dyl utan detta tycks uppstått plötsligt.
När nån ringer mig tycks min mobil vara avstängd och när jag försöker ringa upp får jag meddelandet "Inget mobilt nätverk tillgängligt" direkt i en ruta på telefonen. När jag försöker skicka sms fryser smset i processen "skickar".
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Märkligt
Jag har precis samma problem och började när jag bytte från 3 till Halebop den 1 juni. Telefonen funkade ua. i några veckor, men nu drygt sista veckan så kommer dessa meddelanden.
Var inne på Halebops sida och såg att de har tekniska problem, men det stod inte vad. Vilket abonnemang har du
Jag har Comviq abonnemang på två telefoner. Det märkliga är att den ena fungerar ua. Jag var i kontakt med Samsung-s support, och fick hjälp med inställningar. Efter det började den fungera, men bara några timmar. Det som jag märkte då är det så att telefonen tappar kontakt med operatörens nät. Undrar om det är inte något fel med telefonens anten.
min teori är att ni har problem med edra operatörer.
tele2 hade ju problem med telefonin i Juni och kör de i samma nät så är det troligt att det är samma skit för alla
Annons
Men som jag har skrivit tidigare, jag har två telefoner och två abonnemang hos Comviq. Den ena fungerar, men inte den andra, så jag tror inte att det är problem med Comviq. En grej till, jag provade SIM-kortet i andra telefoner och den fungerar.
Kör de samma os och band
Ja båda har Andreoid-version 8.0.0 Basbandsversion J330FXXS3BSE1 och på båda står det 4G/3G/2G Autoanslut
En fråga till. Om jag tittar på Nätläge Sverige så på den strulande telefonen har jag bara 4G men på den som fungerar har jag 4G/3G/2G. Det är kanske det som är fel. Är det SIM kortet som bestämmer till vilket nät har man tillgång.
Simkortet / abonnemanget bestämmer.
Men är inte mobilerna lika i allt hårdvarumässigt
Så är det svårt att jämföra. Du var inne på att det kunde vara antennglapp. . , det kan det förvisso vara.
Men det kan man inte avgöra utan rätt utrustning.
Byter man simkort i den som fungerar. Måste man även veta att de går i samma band mm.
Det är lätt att dra fel slutsats, lycka till.
Jag ska skaffa ett nytt sim-kort och testa med

Sedan ett fenomen som kanske någon förklara
Igår tog jag bort sim-kortet ur min strulande iPhone och stoppade in det i en äldre Sony.
Det fungerade ju som det skulle, MEN min iPhone var fortfarande påslagen och då får jag plötsligt ett SMS på den och inte på min Sony där sim-kortet sitter. Testar förstås att skicka sms med Sony och det går bra, men alla inkommande sms går till iPhone. När jag sedan stängde av den så fick jag inga sms alls??
Du kanske använder Messenger för SMS?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem