Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Mac eller pc ?

Mac eller pc ?

Hej !

Jag jobbar med foto och har nu bestämt mig för att köpa en ny bärbar dator. Tanken är att jag kommer att jobba med bildhantering i bla photoshop på denna dator med bildfiler upp till 300-500 mb. Och nu har jag 2 frågor jag grubblar över.

1) Ska jag köpa en mac som alla andra som jobbar med foto eller kan köpa mig en billigare Pc ? Vad finns för för och nackdelar ?

2) Kommer man kunna jobba smidigt på en bärbar dator med bildfiler upp till 500mb ? Eller krävs det en stationär dator till detta ?

Har varit inne på Dells hemsida och kollat på deras InspironTM 9300. Vore tacksam om jag kunde få lite råd.

Mvh Robert
Antal svar på detta inlägg: 4
mycket minne och en stationär dator, men ingen bärbar om du skall jobba med redigering.
samt en bra tft skärm med färg kalibrering.

sedan så måste du tänka över hur du vill arkivera ditt allster.

interna diskar eller externa ?

vilket OS du kör är upp till dig, men de vassaste programen för bild och video finns fortfarande på mac datorerna.

men har du aldrig kört unix eller mac så kan tröskeln för inlärning vara övermäcktig, framför allt därför att photoshop isig är ett tungt program att bli duktig på. så varför öka inlärningströskeln.
Tack för ditt svar Göcke.

Kan redan Mac och photshop alldeles utmärkt det är inte det som är mitt problem. Kommer också att köpa en separat lacie skärm + wacom bord men det är som sagt inte det som är mitt problem. Saken är den att när man plåtar digitalt måste man ha en bärbar dator med sig för att på bästa sätt se vad man gör. Jag har dock inte råd att köpa både en bärbar och en stationär. Undrar helt enkelt hur pass bra datorn kommer att flyta på när man jobbar med stora filer i photoshop på en bärbar dator som säg tex InspironTM 9300 från Dell ?
det är väl bara att välja det billigaste allternativet
att läsa och skriva är ju hastigheten på hårddisken som avgör.
kan du välja disk så har du ju en bra början.
Annons
Eftersom Photoshop föredrar att man har det installerat på en sepparat fysisk disk än den som OS är installerat på så borde en stationär vara det självklara alternativet. Iof kanske det är gammalt var så iaf innan CS versionerna kom.

Sen att du vill ha med dig datorn när du är ute och fotar då köper man ingen 9300 för den är för stor och klumpig och väger för mycket. Köp en stationär och en billig bärbar för att bara tanka över och kolla på bilderna i. Efter att ha konfat en 9300 för bildbenhandling sluta prislappen på 28,748:-. Köper man en stationär för det priset så får man så extremt mycket bättre prestand och kan raida diskarna så stora bilder går snabbare att ladda. Och kan även köpa det dubbla ramminnet till.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem