Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Zbasic och basic

Zbasic och basic

Hej, jag undrar om någon vet var man kan få tag i det gamla programmet Zbasic eller basic.
Har letat mycket på internet utan resultat, tacksam för svar!
Antal svar på detta inlägg: 10
Skall du öppna museum,eller vad har du tänkt.Jag tror det
fyller 40 år.
Basic är inget program utan ett språk. Troligen därför du inte hittar det om du letar efter ett program. Vad du vill ha är en kompilator. leta efter det fanns massor av olika.
Zbasic är en kompilator för Basic vilket åxå finns.
Gnäll gnäll...

Hejsan Micke! Har du en mac? i sånt fall kanske den här länken fungerar http://www.gno.org/pub/apple2/prodos/programming/languages/basic/

Annars hittade jag bara betalversioner av paketet zbasic. Varför inte ta en annan? Ajja, lycka till med ditt letande.
Annons
Microsofts egna qbasic
fanns med i MS-DOS5

tidigare hette den GW-basic

Svar på Jorak

Nej tyvvär så har jag ingen mac utan kör windows
visualbasic.net om du kör XP
Rob kanske har andra förslag också
Ja men var får jag själva programmet?
microsoft
Zbasic kompilatorn kan man köpa till Mac.
Och editorn för basic var edit.exe och nu mer kan du använda notepad.exe. Sedan behövs bara en kompilator för att kompilera filerna. Varför man skulle vilja använda det idag förstår jag inte om det inte är för att man är nostaligiker. eftersom du lär inte kunna köra det du programmerar nånstans.

Gör som göcke säger och gå över till visual basic.net istället. är åxå enkelt men ett riktigt kräk språk. kör C# häldre.
Och som IDE för det finns MONO som är ett open source GPL projekt för .Net. eftersom jag misstänker att du inte vill betala pengar för IDE:t.. Själv kör jag Visual Studio 2005 beta 2 nu som funkar klockrent.
Tack Rob

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem