Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur använda IR på mobilen

Hur använda IR på mobilen

Kan någon berätta hur man kan använda sin mobiltelefon med IR överföring till en laptop att koppla upp sig till internet. Man måste väl ha ett internetkonto (uppringt modem). Frågan kommer av att jag ibland är ute på fältet och skulle vilja kunna vara uppkopplad. Har inte råd att skaffa ett bredbandsmodem typ Vodafone eller Telia.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad har du för internetkoppling i dag, när du surfar?
Vattenfall bredband 10 Mbit. Funderar på ett uppringt mobilkonto på Home.se eller liknande. Alltså inga problem med internet hemma utan i skogen eller annorstädes
Tomas
Du behöver ett abonemang för att få tillgång till en modempool.
Som klarar mobiltelefon.

Jag använder Delta connect, fungerar aldeles utmärkt.
Inga månadsräkningar, kommer på din vanliga räkning.

Fungerar både mobilt och med hemmatelefon.
http://www.delta.se
Det är P.O Data som tillhandahåller tjänsten.
Jättebra support, de hjälper till om du får problem.
Annons
Måste ju inte va en speciel modempol för mobiler behöver bara vara ett uppringt abonnemang väl?
Ja du måste ju komma åt en uppringd modempool först om du skall använda din mobiltelefon som telemodem.
Du kanske har det redan i din mobilabbonemang utan att du vet om det. och inte har aktiverat det.
Eller kanske sprays anslutning eller liknande som du bara betalar
anlutningstiden på.
Har du telia abbonemang för adsl så kan du nå deras modempooler ochså med mobilen, det har jag använt i 10år minst.


Glömde att säga, du måste intallera din mobiltelefon i datorn som ett modem. Xp brukar att klara de flesta telefoner automatiskt.
ni har nog rätt.
Men Delta hade först ett nummer för mobil och ett för fast telefoni,men numera är det samma nummer.

Men det gå väldigt långsamt

Använde Mobilt när jag var ute med husvagnen senast.
hade en massa Tradera och Ebay auktioner som jag skulle administrera och skicka mail till. tog emot 103 mail.
Sen min egen E-butiks ordrar m.m.
puh, datorn stod uppkopplad med mobil i 4 timmar.

Det gör jag inte om. Skall planera lite bättre innan jag tar semester. Eller välja Camping med internet på ett eller annat vis.


Ja 9.6 är inget att komma med. där behövs det mer panering än så. att surfa runt är inte att tänka på.
Jag har den bara för att sända och tanka hem mail med nuförtiden.
Janne R jag skulle rekommendera att du går över till 3G med tanke på hur mycket trafik du har. Eller om du skulle ha WiFi på din camping men det är väl inte så troligt.

Med 3G kan du komma upp i runt 360kb/s som max vilket slår 9.6 ganska bra. Finns ett par olika paket att välja på nu med pc-card. Men det beror ju så klart på hur mycket du använder det om det rättfärdigar kostnaden. Men det finns iaf 3G med flatrate för datatrafik.
jo, det är ett alternativ som jag funderar på.
Än så länge har inte behovet varit överhängande.
Faktum är att många campingar idag erbjuder WiFi eller annan form av uppkoppling. Om inte annat så finns ett datarum där man får låna uppkoppling via LANeller Modem.
Campingvärlden är faktiskt ganska teknikvänlig.
Ni skulle se alla grejor det släpas med i husvagnen, inget får saknas hemifrån. Tyskarna är värst.

har en 3g mobil på gång nu.
Med den kan man väl lösa mycket om jag fattat allt rätt.
Maila och ta emot mail skall väl inte vara nått problem.
Men kan man surfa på internet precis som på en dator eller är det som med Wap, bara visa sidor som nås??

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem