Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Kortkommando CTRL + Enter

Kortkommando CTRL + Enter

Om ni inte redan vet så kan man trycka CTRL + Enter i adressfältet och www. och .com läggs till automatiskt i adressen. Man slipper alltså skriva ut www. och .com om man använder detta kortkommando. Mycket använbart!

Ett problem som har hänt är att jag har laddat ner och uppdaterat med Internet Explorer 6 och nu när jag använder kortkommandot blir domänen .sv istället för .com. Är det nån som vet hur man ändrar tillbaka detta? Jag skulle vilja ha .com eller .se istället.
Antal svar på detta inlägg: 1
Ja..detta var en miss från programerarna på microsoft. Domänen .sv är ju inte Sverige utan El Salvador. Tyvärr är det ganska krångligt och tekniskt att ändra på. En officiell buggfix eller service pack från microsoft kommer säkert ganska snart som uppdaterar detta.

Om du inte kan vänta så följ stegen nedan:

Ladda ner Resource Hacker från www.users.on.net/johnson/resourcehacker/

Starta programmet och öppna filen BROWSELC.DLL i katalogen windows\system\

Öppna "String Table" mappen, öppna 809 och klicka sen på 1053. Där ändrar du i strängen 12936, där .sv kan bytas till valfritt .se, .com osv.

Klicka på "compile script" och spara filen. Ett tips är att spara undan en kopia av den gamla filen om något skulle gå fel.

Det kan hända att det inte går att spara filen ifall man har haft Internet Explorer öppet. Starta då om datorn och öppna ej internet explorer utan resource hacker direkt. Då går det att spara. Ett tips är att anteckna vad du ska göra från min beskrivning innan du startar om.

Mvh
Rickard



Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem