Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Förbjudna websidor.... varför?

Förbjudna websidor.... varför?

Ibland när jag klickar på en länk blir det bara en blank sida med lite text längst upp som säger att jag inte har tillåtelse att visa denna sida. Exempel nyligen:

Forbidden
You don't have permission to access "http://..... osv" on this server.
-----------------------------------------------------------------------
---------
Oracle HTTP Server Powered by Apache/1.3.19 Server at admin.mhbibl.aland.fi Port 80

Använder Internet Explorer 6 med "Normal" säkerhetsinställning, har inte inaktiverat cookies eller gjort nåt annat som har med säkerhet att göra. Det är inte fråga om några konstiga skumma sidor med ljusskyggt innehåll, och det har aldrig funnits nåt om att man måste vara medlem eller nåt sånt för att få "gräva djupare" på sidan.

Varför blir det så? Finns det något jag kan göra för att få tillåtelse att läsa sidan?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Det kan ju bero på att rättigheterna inte är satta på rätt sätt på webbsidan. utan skall läsas inifrån ett skript. den länk du då får
som synlig är inte säkert då att den går att använda direkt.
Om man skriver adressen själv,så brukar det ordna sig.Men en
del sidor har helt enkelt pajat.
Oracle HTTP Server Powered by Apache/1.3.19 Server at admin.mhbibl.aland.fi Port 80

Ordet admin borde ju betyda att du måste ha administratör access för att visa sidan!

Torde ju vara uppenbart!
Annons
Jag provar www.oracle.com Är det den sidan,eller....
Provar igen:

www.orcle.com/apache .Där var stopp.Lösenord krävs.Är du nöjd.
Fel !!!

www.oracle.com/apache Här krävs löenord
mer troligt att det är en oracle databas på
http://www.mhbibl.aland.fi/
Göcke!

Jag tror du vann.Grattis!
Anledningen till att du får det är för att du itne har rättigheterna att se det du försöker komma åt på adressen du inte skrivit här. har inget med din browser att göra. har inget med din dator att göra.

Oracle HTTP Server Powered by Apache/1.3.19 Server at admin.mhbibl.aland.fi Port 80 <-- det betyder precis som det står att det är en Apache web server som står och rullar på mhbibl.aland.fi på port 80.
Som du har sett,har du hamnat på en länk,som hänvisar till
något universitet,som har egen databank,dit eleverna,har
tillträde,med användarnamn och lösenord.
Du kan komma in på Mariehamns Universitets Hemsida,genom
Göckes adress.Där kan du se databank till vänster,men där är
det stopp.
Om du bor på Åland.så kan du kanske du kan börja där.

Är du studerande,kan du fråga artigt i ett E-mail,om du kan
få tillträde till databanken,om det är något särskilt som du har sökt.Det är inte farligt att fråga.Antingen ja eller nej.Jag tror på
ja.

Som Rob säger.Det är inget fel på din dator.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem