Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

trojanvirus

trojanvirus

hm...sitter här i lugn o ro och ska in till olika webbplatser...
bara surfa lite lugnt...inte ladda ner något...
och så helt plötsligt!'
ABRAKADABRA.... ett virus!!!

har som tur var virus scan....

jag fick ett troja-virus... men UTAN att ladda ner något.
kan vissa webbplatser vara farliga-... även om man bara är där typ 2 sek??

jag knacka på..sen gick jag typ...
internet-världen är mucho märklig...
Antal svar på detta inlägg: 6
tyvärr är det så....enligt min erfarenhet oxå, men jag är inget HTML-proffs så jag får inte in i min lille skalle hur det kan gå till...
Utan att vara någon expert jag heller, så har jag flera gånger råkat ut för samma sak. Det är så då, vad jag har förstått, att viruskoden ligger inbakad HTML-koden, och då räcker det naturligtvis att sidan börjar att laddas för att det här ska ske. Även jag har dock haft ett fungerande antivirusprogram som har sopat bort problemet. Vid ett tillfälle så besökte jag en svensk sportklubbs hemsida, och det visade sig att där låg en Trojan inbakad. Varför och av vem vet jag inte, men efter min påstötning så försvann detta.
m0zQit0z

Ja det kan hända att du får det direkt när du kommer in.

Brandvägg på
Spyware skydd på
Cookie skydd på
Worm skydd på
Virus skydd på

Sen beror det juh på var du surfar :D
Jag vet att mycke nytt skit kommer från Tjeckoslovakien, Polen
och Asien.
Kommer nytt skit varje dag så igentligen har alla virus program ingen betydelse, för innan du hunnit uppdaterar din virus/Trojan databas så du fått 3 nya Virus/Cookies/trojaner/Spyware.

Samma sak med windows testa installera windows utan Service pack 2.
Finns serverar runt om i världen som ligger och scannar fria portar in till datorer dvs din dator.

Samma med elaka hemsidor finns så mycke system info en hemsida kan sno av dej när du går in på hemsidan.
När sidan fått infon skickar direkt grejor till din dator.
Dom trixar till det så du inte märker något.
Sen vips har du en ny worm(mask).

Så passa er för icke seriösa sidor. ;)
Annons
Jag vet att det finns och att det bakas in i responsen från sidan som man besöker, men jag har aldrig råka ut för det. enda jag har är ett antivirusprogram och sedan en NAT med IDS på som står o snurrar här bredvid. Windows brandvägg har jag alltid haft avstängd och ingen brandvägg på i antivirus programmet heller. Och jag är inne på mycket konstiga sidor och endå inte fått något eller ens fått varningar.

Så skaffa er en router eller brandvägg med IDS så slipper ni allt sånt.
Hej Matte, som du säker vet ligger Tjeckoslivakein nere pga uppdateringar. Annars funkar det fint att surfa med Mozilla har jag märkt, har mozilla och panda titanium och windows egen brandvägg, aldrig haft problem.
ROB

hm...*router*....hur gör man dååå?

förklara gärna så förståeligt du kan...vet inte alls vad en router är.

brandvägg med IDS, vad är IDS?

tack på förhand

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem