Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ni som kan

Ni som kan

Här är en fråga som jag skulle vilja ha besvarad. Kollade på Göstas tråd och får då fram att en datakunnig person kan vaska fram inloggningar och sedan få fram e-postadresserna. Därefter har personen ifråga diskuterat Gösta via mejl. Det verkar som Gösta är säker på sin sak, men är det möjligt.
Alla ni datakunniga, kom igen och bringa reda i oklarheterna!
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: «1 2 3

Göcke nu fattar jag vad du menar!
hoppas att det inte oroar dig Putte Gunn!
som sagt bus streck kan vem som hellst göra men som Rob skrev
att göra elakare saker är lite svårare.
men dessa gossar som gör sådant här delar sina erfarenheter med varandra och lånar koden av varandra.
så det finns ingen ände på detta.
Som lekman kan man bara följa de rekomendationer som ges.
och ha de skydd som det tippsas om.

Men det finns bara ett 100% försvar idag , det är att aldrig vara uppkopplad och bara köpa proggramvaran. samt aldrig låta någon annan arbeta med datorn.
Men hur roligt skulle det vara.
Hejsan!

Vet inte om det är detta ni menar men i pc-cillin ingår detta skydd man kan aktivera:

WebTrap protects against malicious Java and ActiveX applets. Although most Web sites are completely harmless, it is possible for someone to create a small program and set it to run, invisibly, whenever their Web page is accessed. These programs may destroy data, steal your passwords or financial data, etc.

PC-cillin's WebTrap protects you against malicious Java and ActiveX programs while allowing harmless ones to pass safely through.

Ha en bra dag!
Annons
Jag arbetar med säkerhet, jag fick mest arbetet för att jag kan "jag har know how" jag började redan som 10 åring och lärde mig snabbt.

Det som slår mig allra mest är den blinda tilltron till brandväggar, dessa sköter sitt jobb och tjänar sitt syfte men oftast är det människan som öppnar hålen, ovetandes.

Anta att någon tycker om att se streamad film via ett närverk och dessutom inte anser att någon skada kan ske genom att göra det, den samme har därmed öppnat en vidöppen dörr för UDP trafik. Vem som helst kan utnyttja denna passage och uträtta vad än de behagar. Automationer som uppdateringstjänster till antivirus, E-post, brandväggar etc lämnar även de sina egna portar öppna och givetvis användarna vill inte ha det extra arbetet med att ständigt öppna och stänga dessa portar för så löjliga saker, så man lämnar dem helt enkelt öppen. Dessutom har mjukvarubrandväggar blivit populära och dessa skyddar dig mot de okunniga, de som fortfarande inte har skaffat sig "know how" man glömmer att mjukvarubrandväggar endast kontrollerar trafik som sänds med någon av TCP/IP stackens protokoll, men världen är fylld av olika protokoll för transport via ett närverk, problemet kan bli att plantera ett av dessa protokoll just på din dator eller någon annan dator i nätverket.

När det gäller att läsa pst filer och andra e-port relaterade filer för att komma åt eventuella rester använder man sig lämpligast av en väl anpassad editor, för er windows användare är det fullt möjligt att dra ut information som är fler år gamla från page filen som fungerar som en container när RAM väl blivit fyllt.

Där har du lite information, säkert inte det du sökte men något kanske du snappat upp.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem