Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Alternativ återställning

Alternativ återställning

Jag använder en annan form av "återställning" och det har fungerat jättebra i minst tre år hos mig. Jag kostade på mig att skaffa Norton Ghost - programmet. Sedan gör jag en Ghost Image kopia av partition C:, då och då när datorn fungerar helt ok och när jag har installerat nya program och diverse uppdateringar.
Om något sedan går helt snett och datorn inte fungerar riktigt bra kör jag bara en restore, "återställning", av hela partition C:, från den image-fil som jag skapade tidigare när allt fungerade helt ok.
När jag köpte en större och snabbare hårddisk gick det också helbra att "installera"-"återställa" partition C: till partition C: på den nya hårddisken. Inget krångel med att göra en ny installation av (operativsystemet + uppdateringar) och sedan alla olika (program + uppdateringar) som jag vill använda.
Det har även fungerat utmärkt vid minst fyra tillfällen när jag har hjälpt bekanta att fixa deras datorer. Då har jag tidigare gjort en Ghost image-kopia av deras C:-partition och sparat den på en extra äldre hårddisk som jag har kvar. När de sedan ringer och deras dator har pajat helt eller delvis så ber jag dem komma över med sin dator och så gör jag en "återställning" av deras partition C: Hur enkelt som helst.
För även om man försöker förklara för människor att de måste uppdatera operativsystemet och diverse antivirus, spyware -program mm. då och då, och att inte stänga av dessa program så är det uppenbarligen så att något sådant har hänt. En del program är inställda för att göra en genomsökning av datorn när den startas och uppenbarligen är det många som inte tål det, för tidigare gick det mycket fortare att starta datorn.
Sedan är det också så att, i det här faller den negativa utvecklingen, går så fort att om man för ett halvår eller år sedan behövde uppdatera olika program kanske en gång per månad så måste det nu göras minst en gång per vecka, eller till och med oftare, om man ska kunna känna sig något så när säker.
Och som sagt -- om det går helt snett ändå så gör man bara en "återställning" från den tidigare skapade Ghost-imagefilen.
Det har då dessutom ingen betydelse vilket operativsystem som är installerat på datorn.
För övrigt har jag slutat jaga/leta/försöka undersöka vad som blivit fel på datorn eller vad som har tagit sig in utan tillstånd, man brukar i alla fall aldrig komma på vad det var. Jag gör en "restore" av partition C: och sedan är det bara att tuta och köra tills det händer nästa gång.

Jag tycker dessutom att man bör ha åtminstone två partitioner på hårddisken. En C: , där (operativsystemet och de flesta installerade progarmmen) ligger och en D: , där alla (diverse mappar med dokument, foton, musik-filer, dvd-filer, mm, mm)
ligger. På D:/Program kan man även installera många olika program som inte nödvändigtvis behöver ligga på C:/Program. Ibland är det svårt att avgöra vilka som ska ligga på C: eller på D: men om man har installerat dem på D: och det sedan visar sig att det inte fungerar om man har "återställt" partition C: efter en krasch så är det bara att avinstallera och installera om det programmet. Det har inte hänt så ofta för mig men någon gång i alla fall.
Partition C: där operativsystemet och många installerade program ligger behöver inte vara alltför stor. För min del är HD´n på 80 GB , C:= 10GB, D:= 30GB, E:= 40GB. Jag använder fn. bara 4,9GB av de 10GB´n på C:
Fördelen med att partition C: inte är alltför stor, och att man inte har en massa mappar med enbart "data-filer" liggande där, är att Ghost-imagefilen som man skapar inte blir större än nödvändigt för att man ska kunna "återställa" (operativsystemet med program).
Image-filen är komprimerad, i mitt fall 1,9GB av de 4,9GB som används på C: Men eftersom jag ibland har kanske tre Ghost Imagefiler från olika tidpunkter sparade så tar de en viss plats.

Det här var lite tips om BackUp och Restore av partitioner på en hårddisk. Kanske någon har nytta av dessa synpunkter.
Hej svejs
Antal svar på detta inlägg: 2
Tack axe för ditt tips.
en solklar redogörelse för hur man kan rädda situationen utan
att vara dataguru.

Vill bara skjuta in med att om man installerar program under tex.
D: / program
så kommer ändå alla dll-filer att lägga sig på c och all info ligger där.
och ökar ut C:
har man ändå en så stor disk så kanske en gräns lite större inte helt vore fel på C:. tex straxt under 32Gb vallen.
och lägga alla program där.
och sedan styra upp all lagring tex , av sparade filer som du nämnde på någon av de andra.

Ett annat tips är att komma ihåg att aldrig göra filer större än 4Gb
eftersom det finns en sådan begränsning i filsystemet.

Det gör att även om man har en 10Gb stor disk och den är full så
är risken stor att man överskrider denna begränsning, jag tror att northon ghost fixar detta själv eller att man väljer egna värden så delar den upp filen i två.
men det kanske är bra att veta fallgropen.

själv så kör jag 20Gb på C: och delar ghosten så att de får rum på en antal dvd, så får jag resten av hårdisken fri till annat sen.
Håller med ovanstående talare. Har man som axe säger två partioner eller kanske hellre en extra hårddisk, så styr man om katalogen som heter "Mind Dokument" till den andra hårddisken/partionen, så sparas allt automatisk där, och sedan är det bara att leka med C: disken som man vill.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem