Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

dela upp stora filer i mindre delar

dela upp stora filer i mindre delar

Hej på Er, Åke har problem igen....

Har en fil på 3, 3 Gb i min burk, äger ingen DVD brännare..
Skulle behöva dela upp den på ngn sätt till mindre CD brännbara delar alltså 700 Mb x 5.

Finns det någon som har en lite käck lösning på detta ??

Tack på förhand

/Åke
Antal svar på detta inlägg: 4
beror på om den ska vara packad över flera cd:s eller om det är en film som behöver delas upp över flera cd:s.

Men har du 300kr över gå o köp en dvd-brännare.
jag köper en DVD - brännare, ändå avdragsgillt
Åke: Du kan ju dela upp filer med både WinRar och med WinZip, fast i komprimerad form då såklart.
Annons
Hej Åke ! Jag vet inte varför du vill dela upp 3,3Gb-filen, är det för att du vill flytta den från din dator till något annat ställe ?
Jag hade liknande problem och löste det genom att köpa en ska vi kalla det kabel-sats på svenska som gör att jag nu lätt kan ansluta en HD, CD, DVD eller HDD till en USB-port på min dator, utan att behöva placera den inne i datorn och strömförsörja den från datorns transformator.

Det kallas för en " EASY IDE Adapter ". Det ingår även en liten transformator som strömförsörjer enheten som man vill ansluta till datorn. En begagnad HD på 8, 10, 12, eller säg 20 Gb kostar i dagens läge inte mycket att köpa idag när fler och fler har byggt ut sin dator med mycket större hårddiskar. Själv hade jag några äldre, mindre hårddiskar liggande så jag använder en av dem.

Fördelen, som jag ser det, med denna lösning är att det går mycket fortare och det är enklare att flytta stora filer eller hela partitioner än att behöva bränna till DVD-skivor. Ska man som i ditt fall använda 5 st skivor så kostar även det en del.
Vill man använda omskrivbara skivor DVD-RW så kostar de ännu mer. Så på sikt tyckte jag att det var värt att investera i denna
" EASY IDE Adapter ".

Man får ju inte göra reklam här på IS så du får leta själv på nätet var du kan köpa en sådan utrustning. När jag köpte den för ett halvår sedan kostade det 329:- Och det har det definitivt varit värt. Jag kan använda den i många år, USB-anslutníng är alls inte på utgående. Och jag har enkelt kunnat lösa många problem med denna utrustning.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem