Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Kapat modem

Kapat modem

Hej.
Har en fråga!
Kan man få modemet kapat om man har bredband?
Om man kan det, hur vanligt är det?
Är det större fara med det gamla modemet, ja..inte bradband alltså?

Tacksam för svar
Mvh Åsa
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Nej är helt omöjligt med bredband.
Nej. Här står mer om detta...
http://www.glocalnet.se/kundservice/abuse/modemkapning.jsp
Snälla....är det helt säkert?
Inte för att jag tvivlar på dej, men jag har en diskusion med en människa som inte ger sig. Hon menar att det är tom enklare med bradband.
Jag hävdar att man inte kan bli kapad då.

Har du tid med en liten förklaring till varför det inte går att kapa bredband?

Åsa
Annons
Tack så mycket för snabba svar. Såg länken efter jag skrivit igen.

Kram
Åsa
Om det var möjligt att bli kapad så skulle du vara glad för då skulle du kunna säga upp ditt bredbandsabonnemang och bara surfa på kaparens lina och skita i att betala räkningen..:)
Hej

Att ett modem kapas innebär att istället för att ringa upp internetleverantören ringer man istället mot en dyr telefonnummer. Tekniskt sett är detta en uppringt förbindelse
som använts.

En bredbandsuppkoppling är en fast förbindelese. Dvs möjligen man loggar in men den är uppdefinerat och definerat från början. Den kopplas inte över et telefonsystem med dess möjligheter att ta betalt ( till fel person som i fallet med ett kapat modem).

Det som kan hända med en bredbandsuppkoppling om man inte har (eller otillräcklig) säkerhetsvägg på den är att datorn kan kapas. Då får man inte stora telefonräkningar utan istället använder någon annan din dators resurser till något. Detta kan förosaka slö dator eller något annat negativt.

/Fonzie the bear
Stackars Åsa! Det är jobbigt med såna människor-kunde du övertyga henne? Eller alla vi här inne har fel...
Jag har fått modemet kapat två ggr, sedan spärrade vi för utlandssamtal och betalsamtal så nu är det inga problem.
Jag vet vad som händer om man blir kapad, men denna människa hävdade ändå att det om något är lätt att bli kapad när man har bredband. Kvittade vad jag och andra sa.
Tillslut så blev jag osäker och tänkte att det kanske har kommit "Nya proffs" på marknaden som kan kapa bredband oxå....inte vet jag *S*

Men jag fick tyst på henne genom länken som Arthur Dent skickade *tack*

Det är lustigt....när man bevisat att dom har fel, då försvinner dom från cybern. Blev väl trött.....*S*

Kram och Trevlig helg
Åsa
Det finns faktiskt en risk att bli kapad fast man har bredbandsmodem "De som drabbas av kapning är uppringda anslutningar och ISDN-anslutningar. Med exempelvis ADSL eller annat bredband är risken för modemkapning minimal. ADSL-modem kan bara drabbas om de har inbyggd fax." mer kan ni läsa på denna sida http://www.konsumentverket.se/
Hej Åsa
Din fråga är svårt att svara på.
Men ADSL och LAN filber har du ett fast ip och ändrar sällan
om inte du förnya ip nr

Operatören via brebandet
du kör blind-ip router den stoppar kappning.
Modem har inte blind-ip för att det funkar inte.

Jag har varit LAN Tekniker förut

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem