Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Xp Installation

Xp Installation


Hej alla dator kunniga.

Har ett problem som kanske kan redas ut här ?

Har en bärbar dator med XP /SP2 installerat.

Datorn har ingen inbyggd CD-rom och ingen inbyggd Floppy.

CD rom har jag via PCMCIA kort.

Nu fungerar inte XP längre och datorn startar inte korrekt, den stannar precis innan XP är färdigladdat, alldeles innan man kommer till inloggningen typ.

Har testat alla felsäkra lägen och har provat alla inbyggda hjälmedel man kan komma åt i XP start meny.

Hur installerar jag en ny version på denna dator ?

Eftersom Floppy inte finns, och CD rom inte är indexerad innan XP börjar ladda, så kan jag ju inte boota från någon av dessa flyttbara media?

Hur gör man med en sådan här dator ? Någon som vet ?

Hör av er..................

// M
Antal svar på detta inlägg: 6
Cd rom inte indexerat dvs du kommer inte åt den i bioset? Låter konstigt klart du ska komma åt flyttbar CD rom i bioset hur får man annars in ett os i den datorn? Där borde man juh kunna lägga CD rom i first boot å köra skivan innan xp startar?
funkar inte det som wicky säger så får du prova network boot borde väl funka.

Hej igen, och tack för snabba försök!

Det är precis som ni befarar! CD´n börjar ju liksom inte ens att snurra innan XP är på väg att laddas in, och då är det ju kört! Eftersom den strax därpå stänger av dig.

I BIOS har jag 3 alternativ till bootning.

Det är C:, A: eller CD-ROM, dessa tre kan jag flytta runt i den ordningen som jag önskar, men det hjälper ju liksom inte.....

Jag vet ntehur f*n jag skall få detta att fungera.

Datorn har ingen nätverksport, och att boota från Nätverk ingår ju liksom inte i alternativen helller.. Bios är American Megatrends från 1999. Datorn är en liten sak som varken har CD eller floppy, och jag ansluter CD´n på kortplats. Det finns 2 kortplatser och jag har testat båda...... Men även om datorn är gammal ( pentium 300Mhz MMX ), så borde ju BIOS göra ett sök på PCMCIA platserna efter flyttbara medier ? Eller ?

Andra tips mottages tacksamt....

Mvh

// M
Annons
vad är det för modell av dator du pratar om.
om man vet det så kan man ju härleda hur de kopplar cd-n och a:
enheten.

Hej!

Det är en BEST dator.

Modellbeteckningen kommer jag inte åt just nu, men den är liksom ganska liten och så ?

Det där hjälpte kanske inte så mycket, men jag får kolla efter när jag har den i handen nästa gång.....

// M
lägg winxp skivan filer på en katalog på hårddisken
gör inne DOS

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem