Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Nytt tangentbord

Nytt tangentbord

Har skaffat mig ett nytt bord, mycket användarvänligt, men efter installationen kom
det med diverse smörja som jag inte vill ha.
Har avinstallerat programmet och bordet funkar iaf.
När jag startar datorn och den kommer till skrivbordet så
gör den ytterligare ett varv och stannar på c:/Program och visar
alla katalogerna.
Eftersom det på detta Forum finns massor av tekniksnillen så kanske det är nån som vet hur jag ska göra nåt fix
för att få normalfunktionen igen.
Antal svar på detta inlägg: 2
Menar du att programmappen automatiskt startar vid datorns uppstart?
Oftast så beror detta på när man har installerar ett engelskspråkigt/amerikanskt program på ett svenskt Windows.

Det troligaste är att systemregistret försöker att ladda något program som har blivit kvar efter avinstallationen av tangentbordet i "C:\Program Files" vilket av Windows feltolkas på följande vis:

Ex.
Mellanslaget i "c:\program files\blabla\blabla.exe" gör att allt före mellanslaget tolkas som det program som skall startas (i det här fallet c:\program), och det efter mellanslaget som en växel till programmet. I detta fall så startas "c:\Program" med växeln "Files\Mittprogram\mittprogram.exe"

Detta kan man fixa på två sätt.
Det smidigaste är att ladda hem "Programmappsfixaren" på http://www.pekspro.com/pmfix.html

Det andra sättet är att starta registereditorn.
Skriv regedit i kör under startmenyn.

Gå in under: HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion och kolla sedan igenom Run, RunOnce, RunOnceEx, RunServices samt RunServicesOnce. I någon av dessa finns det en nyckel (eller flera) som börjar med Program Files/blabla/blabla.
Ändra den eller dessa nycklar genom att lägga till " i början och i slutet av nyckeln.
Tack Fajjer!
Nu har jag varit in och fnulat och fått det att funka. Fast visst
är det litet skakigt att ge sig in där - nån hacker är man ju inte
precis och har man tumvantarna på sig så går det åt helsike.
Tack än en gång!
Morran

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem