Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Protokoll

Protokoll

Jag tror man får bättre support här än på Glocanet.

Har bytt från 8mbit till 24 mbit. Fick ett nytt modem som ska klara 24 mbit men har behållt min Router Netgear RP114.
När jag har följt instruktionerna i Glocalnets cd-skiva så kan jag inte använda internet via Routern, men nätverket fungerar och om jag kopplar en dator direkt till modemet så fungerar det.

Jag vet att man ska logga in i routern för att kunna använda internet, men jag är lite osäker här, min fråga är vilket Protokoll ska jag använda. 1 PPP over Ethernet. 2 Ethernet. 3 PPTP.

Tacksam för alla tips.

Bengt
Antal svar på detta inlägg: 4
PPTP ska du använda...
skulle tippa på 2:an. Om du inte hade haft 24 mbit.

Du kan ge bort din router till bättre behövande nu som har under 10mbit och ADSL.
För din router har inte stöd för något xDSL över 10mbit. WAN porten är en 10mbit port.
Sen så brukar "bredbandsroutrar" inte fungera med uppkopplingar som har högra hastighet än 10mbit.
Hej Rob,

Det verkar som dina teorier stämmer jag har prövat lite, och det fungerar en liten stund, sedan kopplar internet ned. Då undrar jag om du har några bra tips om vad ska skaffa för grejer i stället. Mitt nätverk består av 3 stationera datorer. Finns det Routrar som klarar av 24 mbit eller vad finns det för alternativ.

Tacksam för tips.

Bengt
Annons
Skaffa en gamal pentium dator (brukar gå att hitta på teknikskrotar men betala inte mer än 100kr för den) dra hem IPCop installera det och skaffa en switch och tuta och kör.

annars om du ska köra med brandvägg på alla datorer, köp bara en switch. Förutsatt att du kan få 3 ip:n från din leverantör vilket jag betvivlar då ADSL leverantörer vanligtvis bara tillåter 1.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem