Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätverk

Nätverk

Hej!
jag har precis köpt en ny dator och nu vill jag kunna föra över filer från min gammla dator till de nya.
Har provat runt lite men får det ej att fungera.
Prova med att lägga in mappen i delade dokument men den är för stor för den partitionen.
Och jag prova också att bara dela ut mappen men då kom den upp på andra datorn som en liten fil på 4 kb (filerna jag vill ha över är på ca 40gb).
Har datorerna ihoppkopplade med en d-link.
Tacksam för hjälp.
MVH
Henke
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

förstår inte vad problem sitter.

Du måste har samma arbetegrupp namn.
om inte finns mappen den du har delad med
skriver \\datornamn\mappen

enklaste kloppla loss hårddisken gamla
OBS: ändra bygeln Slave den gamla hårddisken sen koppla du in den nya..
Ok vilka os har du på respektive dator? OCh en router har du det? Finns en del frågor vi behöver ha svar på innan vi kan hjälpa dig. Visst gostas svar funkar med å flytta h-disken, men om du vill slippa det, så finns det andra sätt
Antar att du har en D-Link router som även har en switch inbyggd typ 614+, och att du kör på den nya datorn XP Home/prof, och på den gammla Win 98. då skall det räcka gott med att dela ut mappen med dina filer till "Alla" och bara sätta läs rättigheter, dock kan detta strula i bland så man blir tvungen och sätta fullständiga rättigheter på mappen. Men för att detta skall fungera så måste du även ha satt upp under inställningar och nätverk på W98 burken att du tillåter fil delning på datorn.

Lycka till
Annons
Hej!
Jag har xp prof på båda burkarna och jag har en D-link router + har jag ej fått det att funka :(.
Går jag in i "Mina närverksplatser" så står där Ospecificerat och mapparna jag delar ut är där men bara 4kb stora

MVH
Henke
Ok,då gör du så att du kör.. ehh nu har ja mitt os på engelska.. files and settings transfer wizzard på båda datorerna följ anvisningarna...guiden ja talar om ligger i start >program> accesories>systemtools. Obs innan du börjar så tror ja att du måste stänga av xpbrandväggen på båda datorerna. Hoppas detta hjälper
Start/Program/Tillbehör/Kommunikation/Guiden starta nätverk
wicky arför skall personen stänga brandväggen?
vet du vad du gör?

Henke jag sa förut dela gamla bruken sen
går du till nya öppna den här datorn eller utforskare
skriv \\gamladator\mappennamnet
gosta nu om du läser vad som står i inläggen så ser du att windows inbyggda brandvägg inte behövs eftersom han har en NAT:ad d-link router som tar hand om det mesta. som kan komma in den vägen.
Och windows brandvägg är ju endå största orsaken till problem i windows när det gäller nätverk och internet.
Rob, nope vad skulle det vara local som blir stängt?
jag har två win xp med brandväggen på höga krav och funkar flytta filer m.m och jag ser mina datorer.
Ehh.. vad roligt för dig Gösta...Fick mitt nätverk å fungera som ja själv föreslog...sen har ja kerio personal firewall på båda burkarna..vet du vad? Det fungerar...så va e problemet? Och vilka höga krav på säkerhet? Med winxp brandvägg???...Kom igen..det finns bättre.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem