Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bredbandsbolaget

Bredbandsbolaget

Hej!

Kort sammanfattning av läget:

Har just nu BBB Fiberkabel 10Mbit + BBB telefoni. Har haft det sedan 2 år tillbaka och är trogen kund.
Pratade med kundtjänst den 6/9 där jag meddelade flytt den 3/10. Dit jag flyttar finns det ej Fiberkabel så jag valde att byta abbonemang till BBB:s ADSL anslutning. Killen jag pratade med var mkt trevlig och hjälpsam. - Vad bra att du är ute i så god tid, då är chansen stor att du har ditt Bredband samma dag du flyttar in eller åtminstone samma vecka. Vi har chansen att förbereda mkt innan du flyttar in så det ser bra ut. Fantastiskt tyckte jag då jag behöver Bredband i mitt jobb.
Kundtjänst fick alla uppgifter inkl. telefonnumret till den person som bor i lägenheten jag flyttar till. Kundtjänst sa att mitt modem skulle komma till min nuvarande adress för att ytterliggare skynda på saker och ting. INGEN nämnde någonting om att jag skulle få hem en flyttblankett som jag var tvungen att skriva under och skicka tillbaka.

Då jag inte fått något modem hemskickat som det var lovat ringde jag idag till BBB kundtjänst. De såg att jag hade ringt och anmält flytt. Flytten påbörjas den 3/10!!! Alltså hade ingenting hänt och jag får vänta minst 3-4 veckor fr.o.m Måndag 3/10 innan jag får tillgång till Bredband. Till råga på allt så måste jag bekräfta min flytt på en blankett som inte har kommit hem och som ingen nämnde något om den 6/9! Fy f.. Det samma gäller min telefoni. Kundtjänst upprepade också gång på gång att jag måste ha ett telefoniabbonemang innan jag kan få bredbandet som om jag vore helt dum i huvudet...


Frågor till någon som vet:
-Går det inte att förbereda någonting om BBB har adressen(inkl. lägenhetsnummer) och telefonnumret till den som bor där nu? Är det ett absolut måste att jag är "på plats" innan de BBB kan göra någonting? Är det då rimligt att det tar minst 3-4 veckor?

-Vart kan man vända sig i såna här frågor? Alt. är det någon som har e-post adressen till ansvarig för kundtjänst på BBB?

-Vad krävs för kompetens för att sitta i BBB kundtjänst? (Att man är minst 14 år och spelat Pac-man sen man var 4, eller....)

- Någon som kan rek. annat bolag i Frösunda (Solna)?

Med största sannolikhet sitter jag nu helt utan Telefon och Bredband på Måndag trots att jag varit ute i god tid och anmält flytt. Är det inte dags någon tar i tu med träskmarkerna vad det gäller Bredband och Telefoni? Kanske får vända sig till Sverker..

Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Gennerelt för att sitta i telefonsupport krävs ingen kompetens alls förutom att man är trevlig i luren.
Sedan har de en databas de sitter och bläddrar i efter de vanligaste felen om det gäller support annars kopplar de dig vidare om det inte är något av dem.
Du brukar även bli inskolad innan du börjar då. Men förutom inskolningen så behövs ingen kompetens.
Det man undrar då är ju om det finns rutiner för exakt hur man hanterar olika ärenden, t ex vid flytt? Just nu sitter jag och funderar på om jag inte måste ringa igen till BBB för jag känner mig fortfarande osäker på om allt är ok och om jag kommer få min telefon inkopplad.. Får olika svar beroende på vem man pratar med vilket känns högst oroväckande. Det är ju antagligen också svar på min fråga i detta inlägg att det inte finns några klarlagda rutiner för kundtjänst....
Nu har jag pratat med dem igen och fick nya intressanta upplysningar...

Du måste ha telefon för att få bredband och du måste ha bredband för att få telefoni...... Detta beroende på vem du pratar med, antingen Kundtjänst Bredband eller kundtjänst telefoni...


Bekräftelsen som jag skulle göra skriftligen för att flytten skulle gå igenom gick nu plötsligt att göra direkt. Vad är nu garantin för att det fungerar??

Minst 2 veckor kommer jag vara utan telefoni och Bredband. Det går visst lite fortare om man flyttar båda.........

Följande mailadress skulle jag skicka till om jag hade några synpunkter på kundtjänsten(tänkte om det är någon annan som vill säga ett sanningens ord):
kundsvar@bredband.com

Vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Annons
Kanske verkar själviskt att sitta här och skriva men det kanske är någon som är i samma situation och då vet att du/ni inte är ensamma... Fortsättning på historien:

Ringde idag igen till BBB då jag inte kunde lita på vad som sagts under gårdagen. Pratade först med faktura avdelningen för de har debiterat för mitt Bredband nästa månad trots att jag inte kommer ha kvar det...enda gången BBB är snabba.. Det fanns inget de kunde göra åt det utan det kommer justeras när jag fått mitt nya abbonemang, vilket lär dröja X antal veckor. Så blev jag kopplad till telefoni (ytterliggare 17minuter i kö) där ingen flytt var påbörjad!!! trots att det var lovat under gårdagen. De hade ju inte fått någon bekräftelse!!!! Aaaaaaaaaaaaa Idio... Nu blev jag lovad igen att de skulle fixas. Resan är inte slut ännu och jag har ingen aning om vad som kommer hända nu.
Blir mer och mer gråhårig...
FLYTT AV ABONNEMANG

Om man skall flytta abonnemang till ny adress skall man meddela Bredbandsbolaget detta enligt med ALLMÄNNA VILLKOR under punk 7, som säger, se nedan.

7.1 Under förutsättning att Bredbandsbolaget har teknisk
och praktisk möjlighet att tillgodose sådan begäran har
Abonnent som flyttar från sin bostad till annan bostad
som är ansluten eller kan anslutas till Bredbandsbolagets
nät rätt att flytta med sitt abonnemang på Tjänst alternativt
byta till annan Tjänst som Bredbandsbolaget kan leverera
till den nya bostaden. Vid sådan flytt av abonnemang
alternativt byte av Tjänst äger Bredbandsbolaget rätt att
debitera Abonnenten en administrationsavgift enligt
Bredbandsbolagets då gällande prislista samt, i förekommande
fall, ny installations- anslutnings- och startavgift.
Priset för Tjänst kan även komma att ändras i anledning
av flytten. Abonnenten skall snarast möjligt, dock
senast trettio (30) dagar före sådan flytt, meddela
Bredbandsbolaget och lämna erforderlig information för
att Bredbandsbolaget skall kunna administrera flytt av
abonnemanget.

Det står ingenting om att det kommer att skickas ut en bekräftelse som skall fyllas i och
f r om att den inkommit till er gäller flyttanmälan.

Jag anmälde flytt via mail samt telefon 2005-09-05 det informerades ingenting om någon blankett (Flytt av abonnemang inom Bredbandsbolaget) kommer att skickas till mig ang. detta. Jag har för övrigt inte fått någon sådan blankett hemskickad. Den jag tagit del av är den jag fick faxad till mig av Sanna på kundtjänst 2005-10-13. Detta datum är nu tydligen det datum som gäller som anmäld flytt d,v,s att om 3-5 veckor från 2005-10-13 kommer mitt bredband att börja fungera igen. Detta kunde tydligen ske utan att ni fått någon blankett av mig.

För ca 1-1, 5 vecka sedan pratade jag med kundtjänst ang detta ärende, där hon sa att mitt ärende pågår och att det kommer att skickas ut ett SMS ang när det är dags för inkoppling, att man inte då sa någonting om detta, utan hon sa att detta ärende pågår med flytten.

2005-09-29 kontaktades ni av Glocalnet ang att abonnemang skall flyttas till dem, men då svarade ni att detta går ej på grund av detta abonnemang håller på att flyttas, hur kan det då hålla på att flyttas om ni ej fått någon bekräftelse från mig? Ni kan väll inte låsa mitt abonnemang om ni ej fått bekräftelsen av mig?

Det här är ett sätt för Bredbandsbolaget att tjäna pengar, att inte skicka ut blanketten direkt eller att till och med inte skicka ut blanketten alls. Som i mitt fall. Hade jag fått information om detta så hade ni kunnat faxa eller mailat blanketten så att jag kunde skriva under den omgående.

Hur skall era kunder veta om att ni skall skicka ut en blankett som skall skrivas under samt skickas, faxas tillbaka till er innan anmälan om flytten gäller?

Under BBB s Allmäna vilkor punkt 15. står följande

15. Meddelanden

15.1 För det fall att Abonnent har erhållit en e-postadress
från Bredbandsbolaget, kan sådan e-postadress användas
för all kommunikation från Bredbandsbolaget till
Abonnenten. För det fall att Abonnenten har erhållit flera
e-postadresser från Bredbandsbolaget skall kommunikationen
ske via den först erhållna e-postadressen.
Bredbandsbolaget anger sina kontaktuppgifter på
Webbplatsen.

15.2 Med reservation för vad som följer av vid var tid gälllande
tvingande lagstiftning, är parterna överens om att
meddelanden mellan parterna i så stor utsträckning som
möjligt skall ske genom användande av e-post samt att
meddelanden som avsänds från de adresser som avses i
15.1 skall anses utgöra bindande viljeförklaringar från den
avsändande parten.

15.3 Abonnenten skall underrätta Bredbandsbolaget om
ändring av bostadsadress och/eller fakturaadress.

15.4 Meddelande mellan parterna som har skickats till
adress som avses i 15.1, skall anses ha nått mottagande
parten på sjunde dagen efter avsändandet. Detsamma
gäller brev som avsänts till den av motparten senast
uppgivna adressen för aktuell typ av meddelande.
16. Tillämplig lag och tvist
16.1 Avtalet regleras av svensk lag. Tvist mellan
Bredbandsbolaget och Abonnenten skall parterna i första

Detta säger att mail skall användas för meddelanden mellan parterna.

Fy f n för BBB
Har också haft en hel del problem med BBB. Både med telefonin och ADSL. Det tog mycket riktigt en jäkla tid att få bredbandet inkopplat. Ca 4 veckor. Sedan funkade det ändå inte eftersom BBB har "glömt" att underrätta sina blivande kunder om risken att det inte finns tillgängliga IP nummer. När jag sedan fick ett IP nummer inkopplat så skedde det omedelbart medan jag satt i telefon med den "trevlige killen" som ni pratar om

Med andra ord: Plötsligt så gick det.

Då det gäller telefonin så vill jag knappt gå in på ämnet. Blir så för... Det har krånglat från första början. Dåligt ljud, dålig anknytning, samtalsbrott, you name it. Och det har inte gått att åtgärda. Det enda plåstret på såren har jag fått i form av en avgiftstri månad. BBB vet så mycket väl att när man väl bytt till deras telefoni, så är det jäkligt dyrt att byta tillbaka till t ex Telia igen. Detta faktum rider de jä... på.

EZ
Hej,

Har samma helvete med Glocalnet.
Men va f.. , skall man behöva gå över till röksignaler??!?

EZ
min erfarenhet vad gäller BBB, Comviq, Telia, och andra tjänstelevererande företag är att om man själv sätter sig in i hur saker och ting fungerar (läser deras hjälpsidor, papper, avtal, etc.) så brukar allt löpa smidigt. I de få undantag när det inte gör det så har ivf alltid jag fått snabb och smidig hjälp från div. kundtjänster, men det beror ju ofta även det på vilken bemötande man själv ger.

Tyvärr är medelsvensken uppvuxen sedan barnsben med en felaktig tro på att alla andra ska ordna allt åt honom eller henne. Denna världsbild skapades någon gång för många år sedan under namnet "välfärdssamhället" - landet där du kan luta dig tillbaka så tar staten hand om dig.
Ppl in Sweden, you're in for a rude awakening..
Du behöver inte ha telefon för adsl i dag räcker det med endast adsl det är lag på det.
Sedan kan du skaffa skype ett program att ringa med.
Tänker säga upp mitt telefon abonemang hos telia.
Tro mig säg bara till att du har adsl och att dom inte rör den när du säger upp ditt telefon abonemang.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem