Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

PHP vs ASP

PHP vs ASP

För ungefär två veckor sen hittade jag skriptspråket php mest bara av en slump när jag letade efter sätt jag ville göra en hemsida på. Har inte programmerat hemsidor sen arma barnsben och nu märker jag att det har hänt en hel massa på html-fronten medans jag växt upp. (HTML4.01 och CSS, halleluja!)

Jag skulle inte vilja säga att jag är kär i php-språket men det är inte långt ifrån! ;) Hm... men när jag tittar runt på hur de flesta andra har gjort så är de programmerade i asp. Men jag inser inte fördelen. Gör någon av er det?

Jag har förstått att ASP liknar VB men det kan väl inte vara någon fördel? PHP är snarlikt med java eller c vilket jag tror alla (!) kan programmera i. Sen antar jag asp är en betalvara, eller?

Som sagt har jag märkt att de flesta sidorna, inkl IS är gjorda i ASP och min undran är om jag slösat bort två hela veckor av mitt liv på php om asp är så mycket bättre?
Antal svar på detta inlägg: 2
ASP är något som inte används i speciellt stor utsträckning längre utan nu mer används APS.Net. Valet av språk du använder hänger ihop med vilken plattform du ska köra sidan på, så enkelt är det.

Sen glöm HTML 4.xx använd XHTML 1.0 eller 1.1 istället.
ah. ok. ska titta på de nu. några fler tips?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem