Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med installation av Linux

Problem med installation av Linux

Hej,

Jag har försökt installera Linux (Ubuntu Linux) på min dator men det går inte att installera. Har försökt många gånger och varje gång klagar den på att den inte "hittar någon hårddisk". Hade samma problem när jag installerade Xp på den, men då var det bara att sätta i en diskett med drivrutiner...
Men i Linux installationen så hittar jag inte ett sätt att lägga in de drivrutinerna.

Jag har gjort en partition på G: som heter Linux i NTFS, är det något annat filsystem man ska använda?

Borde inte installationsprogrammet hitta själva hårddisken och sedan fråga om den vill formatera nån partition?

Har testat många gånger men alltid samma problem, något tips kanske?

Tacksam för all hjälp
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

vad säger de på Ubuntus hemsida.
vilken sorts hårddisk har du?
kan du köra ubuntu med livecd-n direkt.

Inte mycket, mest på engelska.
Jag har en 250gb maxtor-SATA,
Livecd-n har jag inte testat men jag vill ha det installerat :)
SATA disken är problemet. kolla på unbuntus svenska sidor om
hur man gör installation på en satadisk. om de har några
http://ubuntu-se.org/Wiki/
http://www.ubuntulinux.se/
Annons
Micke: Dessutom så kan man inte använda en partition med filsystemet NTFS till Linux.
Linux har nämligen inte fullt stöd för detta filsystem. Linux kan läsa, men inte skriva i NTFS som default.
Du bör istället använda dig av filsystemet EXT3 eller ReiserFS om du frågar mig.
Jo jag såg i Prtition Magic att man kan välja mellan EXT3 m.m men jag tycker att den borde se själva hårdisken och sedan för den själv formatera om till önskat filsystem
Det är riktigt som Fajjer skriver, men installationen skall känna av
vilken disk det är och vilka filsystem som finns på den.
RaiserFS är mer anpassat för bärbara datorer då det är mer optimerat för små filer. skulle säga att du ska köra med Ext3.
Anledningen till att du inte hittar hårddisken hänger ihop med att det är en sata disk. Det brukar finnas inställningar i bios för att ställa in om man bara kör med sata. På mitt förra och nuvarandra moderkort var jag tvungen att endast köra med sata diskar om jag ville ha en bootbar sata-disk. Körde jag mixed var jag tvungen att köra MBR på en vanlig PATA/IDE disk.

Och du behöver inte partitionera nånting innan installationen.. Partitioneringsprogram finns i installationen till alla linux distar och du kommer behöva ca 2-3 partitioner. så läs how-to och följ den. Unbuntu är enkelt att installera och funkar riktigt bra om man är nybörjare.
Men det är typ lite vrickat, för när jag köpte datorn så var det utan OP. och när man skulle installera Xp så kände den inte heller igen någon disk, men där kunde man iaf sätta in disketen med drivrutiner och det funka. Men tydligen så finns det ingen möjlighet att stoppa in drivrutiner i linuxinstallationen.

Rob, att gå in o ändra i BIOS är äkanske inte är så lycket för min del, skulle helst bara ha linux utan en massa problem med xp och sånt. Vad menar du med att bara köra med sata, gör jag inte det?
Micke jag har ingen aning om du bara kör med SATA diskar. Troligen är ditt bios felinställt när det gäller SATA diskar. Eftersom du behöver drivrutiner.

Vet heller inte vilken version av Ubuntu du kör. Så bara att det var en som hade problem med SATA diskar. Alla andra löste sina problem igenom att gå in i Bios och ändra inställningarna för SATA kontrollern. Eller att de såg till att ladda SATA modulen när de starta installationen.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=5472
läs på :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem