Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Inloggning i XP

Inloggning i XP

Hallå.
Någon som kommer ihåg hur man ska göra för att slippa att helt logga in när man startar datorn. Jag har ett par olika datorer hemma och på den ena behöver jag inte logga in alls och på den andra måste jag klicka på någon användarprofil för att komma vidare.
Jag vet att jag har kunnat det här och förmodligen är det elementärt enkelt, men va f-n, jag kommer inte på hur.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

kontrollpanelen, användarkonton. där kan du ändra/ta bort lösen
Är det inte så att om du bara har ett enda konto på datorn som inte kräver att du använder lösenord för att komma åt kontot så kommer du in automatiskt. Har du flera konton måste du välja ett oavsett om du använder lösenord eller ej...
Jag har bara ett konto på den här datorn och jag använder inte lösenord till detta, men det är väl inte så enkelt att jag bara kan ta bort det enda användarkontot som jag har?
Annons
Nej, det måste, vad jag förstår, alltid finnas ett admin. konto. Om du har ett sådant kan du inte själv ta bort det utan det måste göras från ett annat admin. konto.
Själv behöver jag aldrig logga in, och jag har bara ett konto, men jag vet inte hur jag fixat det så jag kan inte vara till så stor hjälp tyvärr.
Hittade ett par länkar i ett annat forum, som kanske kan vara till hjälp:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315231

ht
tp://www.windowsitpro.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=24936&DisplayTab=Arti
cle
Vill inte testa själv, men är det inte bara att trycka F12 när man bootar upp datorn och ändra?

EZ
@EZ: Möjligt, men på min dator får jag upp en boot-meny om jag trycker F12. Men det kanske var där du menade att man kunde ändra detta? (Har inte heller undersökt)
Ja, det är där jag tror att det kan gå.

EZ
använd TweakUI.
laddas ner på
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/power
starta programmet och klicka på plustecknet vid Logon i vänstra panelen. Klicka sedan på Autologon, så kan du i högra panelen bocka för "Log on automatically at system startup". Skriv i användarnamn och lösenord och stäng med OK.
Tack för tipsen.
Jag är ändå lite undrande eftersom de två datorer som jag fn har och använder bara har ett användarkonto. Jag har installerat xp på de båda datorerna själv. Såvitt jag vet så har jag inte gjort någon skillnad vid installationen, men den ena startar upp helt och hållet utan att behöva logga in medan med den andra så måste jag klicka på användarnamnet. Det här är ju inget stort problem och inget problem överhuvudtaget, men man får ju för sig att man ska lösa detta.
Har även en bärbar dator på jobbet och som också startar upp automatiskt. Den datorn är installerad av myndighetens IT personal och där borde man väl inte ha varit inne och petat med TweakUL

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem