Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Glömt lösenord

Glömt lösenord

hej, jag har glömt mitt lösenord till rootkontot... Sitter på suse linux 9.0! finns det npågot program så man kan få tillbaka det? det måste ju finnas i datorn någonstans! Måste få hjälp!!
Antal svar på detta inlägg: 4
petter

ser att du inte fått svar.

här kommer en bra länk, med program som du kan undersöka:

http://www.linuxworld.idg.se/tjanster/infocenter/linux.asp
Ursäkta mig petter men hur "blåögd" får man vara?

För det första vet vi ju inte om det är din dator, eller om den egentligen tillhör någon annan.

Vitsen med lösenords-skydd är ju att ingen ska kunna komma in på datorn utan att känna till lösenordet.

Om det är din dator så är så vitt jag vet enda chansen att installera om operativsystemet på partition C:/.

Förhoppningsvis har du en partition D:/ (eller fler) där du har sparat alla filer, dokument och data som inte nödvändigtvis måste ligga på C:/. . Om du bara har en partition så går allt förlorat när du måste göra en ny , "ren" ominstallation av operativ-systemet. . Men det är så vitt jag vet enda möjligheten för att kunna använda datorn igen.
axe linux har inga c:\ eller d:\ partitioner.

http://aplawrence.com/Linux/lostlinuxpassword.html
där finns instruktioner på hur du resetar lösenordet.
Annons
Ja det var ju förargligt att ha glömt bort lösenordet, med tanke på att det var sista gången du såg det om du inte kommer på det vill säga, hehe..

Så vitt jag vet så använder sig samtliga Linux-distributioner av MD5-kodning till lösenorden till användarkontona istället för vanlig kryptering.
Skillnaden är den att man ALDRIG kan avkryptera MD5-kodade lösenord till ett lösenord igen.
Inte ens operativsystemet själv vet vad man har för lösenord till sina konton.
Så du kan direkt glömma att du skall kunna få tillbaka just ditt orginallösenord.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem