Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Försvunna dokument på cd

Försvunna dokument på cd

Hej,

Jag har precis råkat ut för att jag bara kan se ett eller två dokument/bilder som jag bränt in på cd. På mängden Mb på skivan ser jag att alla dokument finns kvar men jag får inte fram dem. Detsamma gäller för flera cd. Såväl "nybrända" som brända sedan tidigare. Problemet har inte funnits tidigare utan uppstått nu på dessa cd-skivor och det har tidigare gått att se dokumenten och bilderna utan problem.

Vad kan ha hänt och hur får jag fram dokumenten igen?

Mkt tacksam för ngn idé!

Mvh

Mia
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

mia

hur öppnar du cd-skivan för att se dokumenten?

försök med detta:
CD I DATOR
1. startmenyn
2.den här datorn
3 under hårddisken ser du: enheter med flyttbara lagringsmedia,
öppna.

har du *döpt* cd skivorna? gett dom ett namn när du bränt, alltså inte bara skrift På skivan, utan I skivan?
isåfall:
CD I DATOR
1. startmenyn
2. sök
3.sök på namn, som du gett skivan när du brände, då dyker alla dokument upp
4. sök på fil/dokumentnamn som du har på skivan när du brände, så ser du det dokument du sökt

hoppas det går bra!

Tack för försöket. Det är precis så jag brukar göra för att få fram dokumenten men nu kommer bara enstaka dokument upp. T.ex de två senast inscannade bilderna. De andra dokumenten/bilderna på cd:n hittas inte av datorn. Problemet blir detsamma om jag sätter in dessa cd i en annan dator.
Funderar på om du bränt något mera på skivan och då glömt tala om för brännarprogrammet att de filerna som låg där innan skulle vara kvar?
Det har hänt mig nämligen och då såg jag bara de senaset filerna...
Annons
mia

har du provat att skölja cd-skivorna i hett vatten??
eftersom dom är brända med laser, kan hetta hjälpa.
det har hjälpt mig många gånger.

mvh//*hot water*
m0zQit0z: varför skulle det hjälpa?
Skulle själv inte våga i alla fall....
Jag skulle akta mig för hett vatten och CD-R/RW skivor då de kan förstöras av det. Värme är inte bra för de skivorna.
Vatten på undersidan om de är skitiga kan funka.
Skivorna är helt rena och repfria och används sällan. Jag är petig med sådant och har dem bara som "back-up". Så det är nog inte felet. Funderar på det där med inlägget från nane. Men om det är så att jag "raderat" (vilket jag inte trodde att jag kunde på de skivorna) tidigare dokument/bilder så borde jag väl inte se på antalet Mb att så stor del av skivan fortfarande var upptagen? Ca 250Mb finns t.ex inbränt på ena skivan och bara två bilder syns. Jag begriper inte riktigt vad som hänt.
asså ja har ingen aning, vilket brännar-prog använder du.
Är filerna dolda?
Har du bränt med nero ? Högerklicka välj egenskaper där kan du välja vilken bränning som ska visas
Mia: Har CD-skivan fungerat innan? Det kan ju ha blivit något fel på fylsystemet vid bränningen, eller vad som helst som gör att filerna ej visas korrekt.
Har du inte kvar filerna du brände ut så att du kan göra ett nytt försök med en ny skiva?

Testa att gå in på startmenyn, välj Kör... och skriv cmd. Skriv dir /a d:\ (byt ut d: till den enhetsbeteckning som din CD-rom använder sig av).

Listas filerna upp då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem