Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Bärbar

Bärbar

Hej, jag har en Compaq presario 1246 med WI XP som OS.
problemet jo jag öppnade den för att byta processor men hade naturligtvis fått fel, så jag satte ihop den med originalaren igen men den vill inte starta upp. HD:en går igång men bildskärmen förblir svart har testat med en extern skärm oxså,
vad kan det bero på??????????????????????
Antal svar på detta inlägg: 6
Du tog alltså ut processorn, insåg att den nya hade fel sockel, och satte dit den gamla igen?
Rent inställningsmässigt så ändras ingenting när du tar ut en processor och sedan sätter tillbaka den igen.
Jag tror att felet beror på något som många ignorerar. Nämligen ignoransen av att använda antistatarmand.
Det kan helt enkelt vara så illa att du har grillat din processor med statisk elektricitet.

Jag hade för några år sen en gammal skrotfärdig pentium 233:a som fick leka försökskanin. Jag tog ut processorn, tog avsiktligt på kontaktstiften och monterade sedan tillbaka den i datorn igen.

Resultatet då? Jo, en dator med svart skärm, vars CD-rom och hårddisk var det enda som gick igång vid uppstarten. Processorn var med andra ord "grillad" på grund av att jag ej skyddat den ifrån statisk elektricitet.

Jag förstår inte varför så många ignorerar användandet av antistatarmband. Ett sådant kostar 95 kronor på Clas Ohlson. Betydligt billigare än dom flesta komponenter i en dator.
Hej Fajjer, tyvärr så tror jag att du har rätt igen, man lär så länge man lever, tack i allafall.
Skulle tippa på att du inte kopplat in flatkabeln till skärmen rätt...
Det där med att skada komponeter med statiska urladdningar är väldigt ovanligt. Och skulle det hända så är det oftast inget du märker förens efter typ 3år. Men som alltid finns det undantag.

För att slippa köpa armbandet kan man, Röra datorn chassi medans man arbetar, röra omålade ytor på ett vattenelement för att ladda ur sig, jobba på diskbänken om den är av metall i köket.

Annons
När det gäller en bärbar dator som du angav så är det ganska så svårt att jorda sig mot chassit, då mestadelen av en bärbars dator är gjord av plast. Möjligtvis så kan du jorda dig mot komponenterna på moderkortet. (Rekommenderas INTE!!!!)

Även när det gäller vanliga stationära datorer så är manuell jordning i vissa fall riskabel.
Det måste i ett sådant fall vara en självklarhet att datorn är jordad mot ett jordat eluttag. Om datorn ej är jordad mot ett jordat eluttag så kan du lika gärna pilla dig i näsan istället för på chassit, då detta i ett sådant sammanhang ger samma "säkerhet".
Jag har aldrig lyckats förstöra några grafikkort, nätverkskort, minnen eller CPU:er igenom o pilla på dem, Har även pillat på kort när datorn varit igång.
Och skulle man mot förmodan paja nånting så skickar man tillbaka det och skrivaer DOA. :)
Hej Rob, du tror att jag inte kopplat in flatkabeln till skärmen rätt, men skulle den inte gå på en extern skärm då??????
dessutom har jag inte kopplat ur någonting annat än CPU:n, men jag håller med dig jag har aldrig lyckats att skada någonting och har väl satt i hop några hundra burkar, ja vem vet den här gången men de verkar lurigt,kom gärna med fler synpunkter.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem