Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Cpu problem

Cpu problem

Hej,

Jag har köpt ett nytt moderkort till min dator.
(ASUS A7V600-X, socket A).
Problemet är nu när jag har monterat min processor
Athlon 64 2400 Mhz, så stänger datorn av sig själv.

Har provat olika inställningar i bios och lyckats få den att fungera
med hastigheten 1500 Mhz men inte mer. Om jag ställer in bios
för 2000 Mhz så bootar datorn men efter ett tag så stängar allting
ned och jag får dra ut kontakten för att kunna starta datorn igen.
Är det något fel på processorn? Skall jag uppdatera bios, eller vad kan vara haken?


Antal svar på detta inlägg: 8
Låter konstigt, bios ska känna av själv vilken cpu det är och köra med full hastighet från början mig veterligen.
Nu är det ju så att AMD inte skriver ut hastigheten som intel på sina processorer.
Jag har en AMD Athlon 64 3400+ och den snurrar i 2.2ghz
Alltså måste du då ha en 3800+ processor.

Har du kollat så de är komplatibla med varann?

Jag hade kontaktat säljaren av moderkortet för support.

Hoppas det löser sig
Hej jag kan inte detta med datorer så bra. Men som du har det nu med din dator hade jag med min för några veckor sedan. Jag köpte en datorlåda med inbyggt kraftenhet. Därefter köpte jag moder kort och använde en processor som jag tidigare köpt. Men denna dator hade sitt egna liv och den stängde av sig precis när som hellst. Då började jag misstänka kraftaggregatet, efterssom denna innehöll en automatsäkring. Så jag monterade in mitt gamla kraftaggregat som jag hade haft till min gamla dator och som inte hade någon automatsäkring. Sedan har allt fungerat som det skall. Bara som ett tipps. Lycka till.
Jag skulle kolla på vad för kylning du har i din låda. För kan du köra på lägre hastighet är det troligen för varmt i din låda.
Annons
När man kör lte mer avancerat i BIOS med överklockning m.m
så brukar man få ställa in antalet volt processorn skall matas med för att överklockningen skall fungera, om det inte är rätt voltantal, så brukar datorn hänga sig.
Ett exempel: jag skulle för ett tag sedan överklocka en AMD 1700+ processor med moderkortets inbyggda "Red Storm" överklockningsprogram... överklockningen gick ok och en ny klockfrekvens sattes på processorn. När jag sedan startade om datorn för att testa överklockningen så bootade den som vanligt, för att sedan hänga sig.
Lösningen var att gå in i BIOS och där manuellt ställa upp antalet volt som processorn skulle matas med. Detta är dock inget man skulle rekommendera att ovana användare gör. Fläskar du på för mycket volt grillas processorn.
ett andra alternativ skulle kunna vara att du har ett "Överhettningskydd" i BIOS aktiverat.. kolla så att det inte står på, och hindrar datorn från att boota!

regards
:Mokos:
Här har du ditt moderkort
http://se.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=13&l3=0&model=2
25&modelmenu=1
kopplar ifrån allt och P CPU, minne, sladdar

OBS känn dig på datorn innan du börjar pilla på modekort eller andra saker.. Jag TIPSAR KÖP ESD-armband KOSTAR 20-50 KR

ESD = Electrostatic discharge sv Elektrostatisk urladdning


Första du gör ta bort batteri vänta 10 minuter
1. Sätt tillbaka CPU
2. sätt in minne
3. anslut hårddisken och dem andra cd, diskett
4. sen ansluter du breda kontakten ifrån nätdelen till modekortet
5. sen slå du på datorn

ändra ingeting låt datorn vara sig själv lite tag

nån annan som fråga sin P CPU gör samma sak
Tack för alla tips.

Jag gjorde som Gösta föreslog. Rensade CMOS och uppdaterade
BIOSEN med senaste versionen.

Efter det starta jag om och datorn (BIOSEN) satte processorn på 1500 mhz vilket jag får acceptera.
Det är ar tydligen bara en gammal athlon 2200 så 1,5 är väl vad den tål. Intervallet är på 500 så steg 2 blir 2000 mhz ,
Om jag sätter cpu värdet på 2000 så leder det ovillkorligen till att datarn stannar efter någon minut eller så.

Pelle
Pelle det är för att processorn blir för varm. Då stänger den av sig själv för att inte brinna upp.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem