Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Hjälp med Modertkort och Processor

Hjälp med Modertkort och Processor

Hejsan,

Beställde igår en ny processor, en Intel P4 3.2GHz/800 Mhz. Kom sedan på att mitt nuvarande moderkort kanske inte skulle klara av den, eftersom det har tre år på nacken nu. Moderkortet ska tydligen klara en front side buss på 400 Mhz (ingen aning om vad det är) när den nya processorn ska kräva 800 Mhz.

Jag antar då att det gamla moderkortet och den nya processorn inte skulle fungera ihop, och när jag tittar runt lite har jag hittat nya moderkort på mellan 500 till 1000 kr. Om jag nu skulle köpa ett nytt moderkort, vad är det mer som skulle kunna vara inkompatibelt? RAM-minnet?

Har blivit helt överöst av siffror och namn på olika saker, så jag är inte helt säker på att jag har allting klart för mig. Hjälp skulle vara mycket välkommet :)
Antal svar på detta inlägg: 4
Fredrik, det finns uppgraderingspacket att köpa
som har moderkort/minnen/proc/ osv som behövs för att sättas in i
gamla lådan. kanske ett bättre val än att köpa en proc först och
sedan leta delar runt om.

Vet att det inte hjälper dig nu, men kanske hittar du någon sådan
lösning som styr dig rätt i ditt val.
har du en flera år gammal dator har du oxå ett flera år gammalt minne, och alla nyare datorer har stöd för de gamla minnena. man får bara tänka på att inte köpa värsta coola grejerna om man vill vara säker på att de passar.

men min råd är att köpa ett nytt moderkort och kanske även ett ddr-minne så datorn blir lite snabbare.
400mhz FSB och 800mhz FSB är samma sak.
DDR minnen är DualDataRate alltså att de transporterar data på båda sidor alltså både i toppen och botten på frekvensen. alltså 400x2=800.

Sedan om själva processorns hastighet har stöd i din bios får du kolla hos tillverkaren.
Annons
skaffar du ett nytt moderkort så får du med största trolighet skaffa nya minnen också.. kommer nya standarder hela tiden..

Vad heter ditt moderkort?

regards
:Mokos:

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem