Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Parallellkopplat telsyst - problem?

Parallellkopplat telsyst - problem?

Kan någon svara mig på om det är rimligt att mitt problem att få upp bredbandet i huset vi nyss flyttat in i beror på att telefonjacken är parallellkopplade? Det är i alla fall vad supporten på Glocalnet påstår, de tycker att jag ska ta hit en elektriker, men jag litar inte på dem.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: «1 2

Jag vet ju inte om problemet är löst redan, men kanske kan du få anledning att återkomma till detta tips!

I det första jacket, så finns det garanterat 2 kablar in i dosan i väggen, båda kablarna har 4 ledare, och båda kbalrna är anslutna med 2 av dessa ledare vardera.

Är dessa kablar vira och mycket tunna i manteln, så kan du bortse från detta jack, då det rör sig om "ren" inomhuskabel, s.k ekkx kabel. Skulle den ena vara lite grövre, kanske gra eller kanske vit eller tom svart, så kan du utgår ifrån att detta är det första jacket!!! Det är nämligen så att Skanova som sköter om det här, och även Televerket, sällan skarvar inkommande kabel, utan drar den hela vägen till 1:a jacket, detta är således en utomhuskabel och/eller hybrid. Kallades förr ELKXBE, Telekabel, men idag så heter den ELQXB istället. Det finns givetvis andra kablar men dessa är vanligast.

Ta ett varv runt huset först och spana efter en kabel från luften, hittar du ingen, så har du markgrävd kabel, och således bara 2 jack att undersöka !!!!

Lycka Till!

// M

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem