Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Startar om

Startar om

Syrrans dator bara startar om hela tiden.Efter att den har börjat ladda upp sig kommer den bara till till XP sidan där man ser att den laddar.Sedan blir allt svart.Kommer till sidan med alla olika startsätt.Tar vilket som helst.Nu blinkar en blå sida förbi på en tusendels sekund.Sedan startar den om igen.Så här kan vi hålla på hur länge som helst.Vad gör vi för fel????
Antal svar på detta inlägg: 5
hej bolinder

http://www.symantec.com/region/se/resources/disaster.html

läs detta, stämmer det??

en som har samma problem:
//Jag vore väldigt tacksam om du kan hjälpa mig. Jag har Win XP Pro (Swe) med SP 2. Mitt problem har alltid funnits så länge jag har använt XP, det är så att väldigt ofta när jag ska starta datorn så går den genom allt i början sedan precis när man skall komma in i Windows så kommer det upp en snabb blå skärm där det står att det är något fel i /system något. (Hinner aldrig läsa det) Sedan startar den om. Detta kan jag ej komma ur, kommer inte heller in i felsäkert läge. (Dock kan den i bland få för sig att starta i bland, men sen stänger man av datorn och då går den inte i gång igen) Så det jag har gjort i ungefär 3 år nu är att partionera och formatera, partionera och formatera. Jag får ingen ordning med detta. Nu nyligen blev min släktings dator likadan och då frågade hon mig vad man ska göra. Då kan jag bara svara "partionera och formatera". Börjar bli ganska trött på detta nu.

Är det något program som jäklas eller är det något virus eller är det hårddisken som har gett upp eller är det fel på XP? Om det är något program som gör detta, hur vet man då vilket det är? Många program uppdaterar ju sig själva så dem har man ingen koll på. Hoppas du vet något om detta för jag börjar bli så trött på att datorn beter sig som en gammal moped, dvs. den startar när den vill?

Svar:
Det där med blåskärm är inte så knepigt faktiskt, det är i princip fel på två olika saker. Hårdvara eller drivrutiner. I ditt fall har du installerat om datorn så många ggr och råkat ut för samma sak. Jag skulle kunna sätta en peng på att du har ett hårdvarufel, nämligen minnes fel, vilket är det absolut vanligaste felet. Det är inte så sannolikt att du skulle ha fel på en programvara, det är ju inte så mycket som har startat just då. Men det kan vara flera saker, nätverkskort, grafikkort, moderkort osv osv. Det kan också vara drivrutinerna till dessa kort. Å andra sidan, du säger att du inte kommer in i felsäkert läge vilket reducerar drivrutinerna till ett minimum, alltså.
Troligen fel på hårdvara!!!

expert:
Mikael Nyström – DGC
MVP Windows Server - Setup/Deployment

lånat från: microsoft windows
Sådär var det för en kompis till mig som har en statinär Dell. Han ringde supporten och där fick han klara besked direkt " fel på ramminnet" Dell skickade ett nytt 256 minne ( 3 års försäkring)
felet kvarstod, han ringde supporten igen, hårddisken var trasig, enligt dom, efter mycket tjat så skickade dom en ny hårdisk som jag installerade åt honom, samma fel fortfarande, nytt samtal till supporten som då konstaterar att moderkortet måste vara trasigt. Då var han tvungen att skicka in datorn och få det bytt, sen har datorn gått som en klocka. Han hade en del besvär men fick helt gratis dubbelt så mycket ramminne som han hade och en 3 gånger så stor hårddisk och en numera felfri dator.
vid fel som är periodiska och ej lämnar spår i loggar så är det naturligt att börja att byta delar som är lätta att byta ut.
och på detta sättet ringa in felet.
Annons
Tack för hjälpen.
Det var mycket att läsa och lära.
Jag kollar vidare.
Hejsan,
Ofta brukar även externa enheter som är kopplade till datorn påverka uppstarten, men även det som m0zQit0z säger. För att ringa in/eliminera problemställningen börja med en ren dator, följ upp när problemen börjar SP2 ställde till med mycket problem beroende på såväl hårdvara som mjukvara, dessa löses genom resp. tillverkares hemsida med nya uppdateringar.
Har problemet löst sig för dig?
mvh

Gandalfwhite

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem