Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ändra text i PDF filer

Ändra text i PDF filer

Hej alla datorkunniga.... Hjälp mej att ändra text i ett Adobe Reader.7 dokument. skulle vilja ändra lite summor och flytta allt till Excel för att där sedan få summor uträknade m.m
Vet att det finns konverteringsprogram, men var hitta. gärna gratis sådant
tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

hmm.. för att ändra i ett pdf dokument behöver du till att börja med acrobat pro.. (inte reader)

regards
:Mokos:
a tror detsamma... det som kostar... men du kan ju markera i texten med markeringsverktyget och sen klippa och klistra...
ib:
I Acrobat Reader är ju dokumentet en bildfil !! Där kan man inte använda klippa/klistra. Inte ens markera !!
Det handlar alltså om PDF-filer. Inga .doc eller .txt, .xls och dyl
Annons
Skriv ut filen med "Microsoft Office Document Image Writer"
Då sparar du den som en bildfil och kan klistar in den oförändrad i word där du sedan kan lägga en textruta över den texten du vill ändra.
Skriv sedan ut den med ex pdf995 så har du en pdf-fil igenmed den ändrade texten.

Enklast är att ladda hem Acrobat pro som mokos sa. Då kan du göra så mycket mer
acrobat pro men kolla först skapare först du får ändra hans/hon fil.
jo man kan ju klistra in dokumentet i word som Torgny skriver, Men nu råkar det inte bara vara enstaka textrutor det handlar om utan en prislista med ett otal summor som skall ändras och summeras . Jag har laddat ner en trialversion av Adobe Acrobat.Pro ver.7 (Fullversionen kostar 499,00$ ) huh.
och i det är samtliga "security"allowed. Men jag får ingen klar bild hur jag skall göra. Kan inte markera någonting i dokumentet heller.
Får väl kliva in till någon siffernisse på nåt glassigt kontor å fråga.
Jag har provat med Acrobat Pro 6 och det finns avancerade verktyg under View/Toolbars/Advance Editing. I det verktygsfältet finns Touchup Text tool.
Om dokumentet inte är skyddat och du har rätt fonter installerade så ska det nu gå att ändra i texten. Du kan även markera siffrorna och klistra in dem i Excel
wicked du gör fel nånstans för även i Acrobat Reader kan man markera text och stycken som i vilket textdokument som helst.

Sedan att du inte kan editera texten i Pro versionen kan vara att den är skrivskyddad så du helt enkelt inte har rättigheterna att ändra i den.

Men frågan är varför du ska ändra i en redan existerande fil istället för att göra en ny och bara spara som PDF och göra så du även kan förändra den i framtiden?
okej tack men jag tror det är olösligt, eftersom jag finner att hela filen är en bild, inte textdokument. Det går inte att markera någonting inne i bilden. kopierar jag hela bilden till word, blir det "Hebreiska" texter !"½¤#%&)Å*^Ä`?= typ
nej det är ingen bild det är ett PDF dokument. Eller är det ingen PDF utan en bild?
Att texten ser ut så tyder ännu mer på att det är ett PDF dokument och ingen bild eftersom Word och PDF kodar sina filer på helt olika sätt.
Jag har aldrig upplevt sånna problem när jag kopierat text från ett PDF dokument. har bara varit att välja markera funktionen och sedan markerat den text jag vill ha och kopiera in den var som helst utan problem.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem