Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Linux

Linux

Hej
Jag vill installera Linux Suse 10 på min maskin som redan har Wxp2, jag hade tänkt installera på en extern Hd, eller på en annan Hd som inte är C:. Är det möjlig? Hur gör jag? Vad gör jag först?
Har letat info på nätet men jag är lite trög.
Carla.
Antal svar på detta inlägg: 6
tips , installera på en egen intern disk.
som nybörjare så använd suse10 egna fördefinierade värden
på installationen för formatering av de olika filsystemen mm

och innan du gör det skapa en image på de diskar du har först. ifall du skriver över startpartitionen för ditt XP.

är du fortfarande osäker , testa att köra en liveCD med tillexempel Umbuntu eller knopix mfl , de gör inget åt ditt system
som kan kracha det övriga OS-et
Om du har plats på C: så använd Partition Magic 8.0 för att göra en ny partition (t.ex. D:) Kom ihåg att göra partitionen tillräckligt stor.
När du installerar linux Suse så välj den partitionen. När installationen är klar kommer du kunna välja vilket operativsystem du vill köra i starten.
Tack för svaret!
Bravo jag har en andra partition på 70 Gb (D: ) jag körde livecd från Suse och jag blev förälskad ,jag ska prova är lite osäkert ,men vad tusan om jag inte vågar blir det ingenting .Jag hade tänkt ta en egen disk koppla bort C: disken under installation ,och låta nya disken vara master under installationen, återkoppla C: igen som master låta den nya installationen som sekundär) tänker jag fel ? Skulle det funka? Krånglar jag till det hela?
God jul glöm inte att titta på Karl-Bertil Jonssons….
Med vänlig hälsning
Carla
Annons
Skapa två partitioner på din interna hårddisk. Skapa en FAT32-partition till XP och en EXT3-partition till Linux. så kan du ha bägge dina OS på samma disk.
Sen kan du ha din externa disk till att spara annat på.

Du behöver inte koppla bort några diskar under installationen. Det låter lite väl omständigt. :)
Carla nej det skulle inte funka. Eftersom du skulle ha två MBR som skulle bråka med varandra. Det går endast att ha en primärdisk, men inget hindrar dig från att ha olika operativ i samtdigt.

Är det olika windows operativ så får du windows startmenyn är det olika linux distar så får du GRUB menyn, du får även upp GRUB menyn om du köra linux och windows men tänk på att installera windows först.
Hej !
Jag har klarat det !
Detta är min första inlägg från Linux !!!!
Det som inte är bra är att jag vet inte hur jag ska få min CD att funka. Men det är en senare fråga.
Tack för alla tips ....
Carla

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem