Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Stänga av datorn eller inte?

Stänga av datorn eller inte?

Vi har en ständigt pågående diskussion om datorn ska stängas av eller inte när vi lämnar lägenheten för att vara borta ett par timmar eller ibland större delen av dagen. Diskussionen gäller också avstängning under natten.

Jag ser fram emot synpunkter så att det förhoppningsvis kan bli lugn och ro kring "datoravstängningsdiskussionen".

God Jul och Gott Nytt År önskar jag alla och envar.

Antal svar på detta inlägg: 5
Vintertid kan du ha datorn på ett par timmar utan problem, men inte sommartid. Då blir den varm väldig snabb. Det som avgör om du kan ha datorn på en längre stund är den värme datorn alstrar och är runt omkring. Helst ska datorn stå i det svalaste rummet i lägenheten och gärna med en bordsfläkt påslagen och riktad mot hårdvaruenheten. Detta gäller året om men är jätteviktigt på sommaren! Är det svalt runt datorn går det bra att ha den påslagen en längre period. En tumregel är att bärbara datorer och s.k. minitowers blir snabbare varma än datorer med större lådor. Anledningen är att i mindre "burkar" är det tätare mellan processor och hårddisk, vilket ger att hårddisken hettas upp av processorn och går då lättare sönder.

En annan aspekt på att ha datorn igång när man är borta eller under natten, är att man ska aldrig ur brandsynpunkt ha på elektriska maskiner obevakade, förutom kyl och frys förstås. En brand kan uppstå i en dator pga. damm, som tränger in i systemenheten och där antändas vilket kan skapa en elektrisk brand.

Sammanfattning:
--------------------
- Ha aldrig en elektrisk apparat (dator, TV, tvättmaskin, etc.)
påslagen när du sover eller är hemifrån. Huvudströmbrytaren
ska vara avslagen.

- En dator kräver svalka: ju mindre låda och ju mer värme i
rummet, desto kortare tid kan den vara på (i serverrummet på
jobbet är det som i ett kylskåp, dvs. ca. + 8 grader...). Ha en
bordsfläkt påslagen och riktad mot "burken". Det finns
termometerprogramvara som fritt kan laddas ner på Internet,
vilken visar hårddisken/arnas temperatur.

Som stöd för dessa påståenden så kan jag säga att jag är IT-expert med universitetsexamen.
RED :
Birgit skrev i den låsta tråden

Tack för svaret Mange.Det var precis det jag ville veta och diskussionen hemma hos oss kan nu förklaras avslutad.God Jul och Gott Nytt År önskar jag Dig.

Mange svarade:

Birgit: en riktig God Jul och Gott nytt år själv! En grej till som min son fick erfara häromåret: ju större hårddisk, dvs. ju fler Mb lagringskapacitet den har, ju känsligare är den för värme. Min sons hårddisk kraschade en sommar pga. värmen och den är på "bara" 80 Gb.Ett tips: ha en extra hårddisk för att ha till backup. Det ska helst vara en extern, dvs. man kopplar den till datorn via USB-porten, och kan då göra det inför varje backup-tagning (man tar en extra kopia på viktiga dokument). Däremellan kan den ligga på en svalt ställe. Är den intern, dvs. inkopplad i "burken", tar den ju lika mycket stryk som den andra.
Nyansering av tidigare svar.

Birgit....

Jag anser att Mange har en alldeles för liten tilltro till dagens elektronik, och i synnerhet tåligheten mot värme...

Jag driver en IT firma, som har ett antal uppdrag för företag osv....

Alla servrar jag tjänar står i nätverksskåp utan fläktar, och dom behöver inte heler ha en fläkt för att fungera optimalt, är det flera datorer så rekommenderas det däremot!

Min egen dator, som är en "midi" tower, är bestyckad med 4 diskar och en P4 2,8, samt 2GB minne, Radeon 9800 grafikkort och en massa annan hårdvara! Enligt mina inbyggda termometrar så ligger jag mellan 42-48 grader oavsett årstid! Kan tiläggas att den har stått på dygnet runt i nuvarande konfiguration i drygt 2 års tid!!!

Har iofs 3 fläktar, en baktill, en framtill, och en xtra kylare på Processorn....

Men likväl så har jag aldrig under 40 grader inne i burken...

Ta det med en nypa salt, jag har aldrig hört talas om en dator som skulle gå sönder fortare pga att den står på jämt ?

Kolla även med IBM, Western Digital etc, som tillverkar hårddiskar, så svarar dom ungefär detsamma....

God jul vännen och lycka till!!!

// M

Annons
Hejsan!

Min dator står på dygnet om och året om och funkar klockrent iallafall..
En dator är bland den säkraste elektronik som finns hemma hos folk ur säkerhetssynpunkt.
Det är ytterst sällan som en dator bär skulden till en brand.

Kyl, frys, kaffebryggare och TV-apparater är det som man skall koppla ur om man är rädd för bränder. För det är den elektronik som bär skulden till majoriteten av alla elrelaterade bränder.

Själv så har jag min dator på dygnet runt, året runt utan att stänga av den mer än när jag startar om den av någon anledning.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem