Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Systemfel

Systemfel

Hej på er!

Jag har fått problem!

Köpte ett uppgraderingskit till min dator, Ett moderkort, internminnen, samt en ny processor.

Moderkortet har bara 1 IDE plats, och den ligger i BIOS som 3:rd Master.

Har även ett kontroller kort till övriga IDE diskar.

Nu startar inte skiten!!!!!

Har anslutit HDD´n Master till IDE port, samt en DVD ROM som slave.

Datorn startar upp, drar igång en win XP installation, och börjar läsa in data, när sedan datorn skall börja installationen, så blir det en blå skärm med felkod och datorn ber mig göra följande :

"Ta bort alla nyinstallerade diskar, kolla termineringen och gör felkoll med CHKDSK /F. Det verkar vara något fel på Hårddisk enhet."

Inte exakt så, men nästan.....

Vad göra ?

Disken fungerade när jag tog ut den ur den gamla datorn ?

Kan det ha hänt något, eller är det inställningar i BIOS som skall göras, eller är det något annat som kan vara problemet.....

Måste jag boota från 1:st Master som är en SATA kontakt ?

Jag finner inget rätsida på problemet...

Kringutrustning :

P4HT3,2GHz
MSI 975P NEO2
CORSAIR VALUE RAM DDR2 2GB
4XIDE HARDDRIVE
1XDVDROM
1XDVDRW
1XASUSGTX800 PCI EXPRESS
1XSYSFAN
1XPWRFAN
1XCHASSIFAN
1XCPUFAN


Tacksam för all hjälp o lite till......

// M
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Tillägg.....

Kan inte testa min sysdisk i annan dator igen, då den är nedmonterad......

Och kan inte köra med annan disk som sysdisk, då det ligger mycket info på dessa diskar som inte får försvinna....


// M
Uppdaterad version.....

Har nu varit och inhandlat 2 st SATA 200GB diskar som skall ligga på SATA 1 & 3 som var sin master.

På Ide Plats skall jag köra DVDROM som master och DVDRW som slave.

På mitt controller kort kör jag en IDE HDD som master

Är det något jag skall tänka på nu när jag skall börja om installationen på nya diskar typ SATA ?

Sen har jag en annan fråga ?

För optimal kylning, hur skall jag köra fläktarna ?

Skall alla jobba med att pumpa in luft i burken ? Eller skall jag låta 2 st göra detta och 1 fläkt dra ut den varma luften ur burken ?

// M
Kylningen skall vara jämn. går inte att säga att det skall vara si eller så. det beror helt på komponenterna i din burk, hur luftflödet är nu (vilket garanterat inte räker för 3 diskar).

blåser du in för mycket luft som inte den fälkten som ska dra ut det ur lådan orkar med så blir flödet förstört och varmare i burken och tvärtom så klart. Sedan måste du sätta upp sladda i burken så luften kan flöda fritt.

Själv kör jag med en 120mm som drar in luft över två diskar och sedan en bak som drar ut och så har jag en 3:e disk i en egen passiv kylning i en 5.25 plats. Det funkar för mig, för när jag hade alla 3 där det finns plats för hårddiskar så var jag tvungen att dra upp varvtalet på fläktarna så mycket så det blev jobbigt att lyssna på. Sedan är inte luftflödet i min låda optimerat men det funkar. ingen komponent blir överhettad.
Annons
För optimal kylning, hur skall jag köra fläktarna ?

Skall alla jobba med att pumpa in luft i burken ? Eller skall jag låta 2 st göra detta och 1 fläkt dra ut den varma luften ur burken ?


Ehh.. kan du inte köpa en frys? Jag har sett små fina på Rusta som dom säljer billigt....
Till Rob.....

Jag har 1 st 120 fläkt i bakkant som pumpar in luften över Moderkort och processor, sen har jag en 90 mm fläkt moterad vid diskarna, på motsatt sida finns luftutsläpp i form av perforerad plåt, 1 60mm fläkt ovanför processorn som riktar luften rakt ner på processor fläkten, som i sin tur kyler ner processorn.

Dvs. Alla yttre fläktar pumpar in luft i burken, men burken är en Chiftec cooler master, och har ganska gott om utsläpp för all luft, tror du att jag behöver ha någon x-tra fläkt för att suga ut luften då ?

Om jag känner efter runt burken så känner jag ju att det strömmar ut en massa luft genom alla utblås, och att det verkligen flyttas "en hel del luft" i systemet..... Borde räcka eller ?

Sen vad gäller SATA diskarna, så antar jag att det bara är att koppla in dom och köra på eller ?

// M
Bernsson kanske skulle fokusera på sina vinterdäck istället ?

*s*

// M
Vinterdäcken ligger på! Snödäck av den allra dyraste och bästa (?) kvalitén min fete lokala handlare kunde frambringa...

Ehh.. för att sänka forumets kulturella nivå lite eftersom jag i grunden är göteborgare:

-Borde dom inte ha hjul-rea i dessa mellandagar..?!

;)


/B
Ha det löst sig med en ide?
kör du nu sata?
Tror flesta som kör SCSI hdd köper en ide port.
Minion den som sitter bak i lådan ska suga ut luft inte suga in den. Just nu har du nog ganska dålig kylning mot vad du skulle kunna ha då alla fläktar suger in luft och skapar turbulens istället för att suga igenom luften igenom lådan, Så det blir ett bra flöde.
Nu flyger alla luftpartiklar runt och blir arga för de krockar med varandra och alla vet ju vad som händer när man blir arg jo då blir man varm. ;)
ditt regedit krånglar; ett superduperbra program:
regestry repair! kan jag absolut rekomendera!
hämta:

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Registry-Tweak/R
egistry-Repair.shtml

har hjälpt mig!
hoppas det hjälper dig

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem