Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Åäö-problem

Åäö-problem

Tjena! Skönt att forumet är igång igen... Jag har ett märkligt problem; när jag ska skriva ett nytt mail så kan jag inte skriva å, ä eller ö. Här är det tydligen inget problem. På vissa nätsidor kan jag heller inte läsa de bokstäverna, inte problem överallt dock. Fattar inte vad som hänt, har inte ändrat några inställningar, har virussökt datorn, kört ad-aware, hittar inget konstigt. I övrigt funkar allt som vanligt.
Kan nå'n komma med tips?
Tack! / Linda
Antal svar på detta inlägg: 39
Sidor: «1 2 3 4

Jepp..det hade du gjort..hmm..

Pröva i outlook..Vertyg/Alternativ/Läsa/Teckensnitt

Alternativt----->Verktyg/
Alternativ/Läsa/Internationella inställningar

Sen vet jag inte mera..
Svar på problemet... eller åtminstonde en vågad chansning ?

Vad du har är ett trasigt språkstöd i ditt OS, vilket betyder att du inte kan läsa Å Ä Ö etc o det inte specifikt står så i den kodade informationen som visas!

Är du med?

Om du tar emot ett html mail, som innehåller information om vilken kodning som gäller för mailet, så kan du läsa Å Ä Ö eftersom det är en direkt instruktion till din dator att koda av informationen efter språk kodningen, om du inte kan läsa Å Ä Ö i ett mail så innehåller den inget fält med intruktioner om vilken språk kod som skall användas!

Samma sak när du kollar hemsidor, dom hemsidor som är kodade enligt västerländsk ISO, visas korrekt, men dom som saknar denna kod sträng visas fel, eftersom din dator då väljer en felaktik språk inställning.

Lösningen på problemet kan ligga i att reparera windows installationen med hjälp av CD skivan, men du kan också kolla igenom din "sysedit" och se så att följande rad finns med :

woafont=app850.FON

Jag tror att det är den raden som talar om för win vilken codebase den skall köra i språkstödet som default....

Let me know how you do....

// Xenix
..jag har ju redan ominstallerat WXP SP2, men det hjälpte inte..
jag vet inte riktigt hur jag tar mig till "sysedit", jag provade skriva in det i "den svarta rutan", (är det kommandotolken den heter?) Men jag fick protesten att sysedit inte var lämplig att köra, så jag tordes inte fortsätta, är inte så haj på djupgrävande undersökningar i datorn...
Annons
sysedit kan du skriva i "Start" "Kör" så kommer du in där.
Du har inte kört hela Windows XP-skivan,utan bara SP 2
Kör skivan,så får du den rad som Xenix uppgav.
Han hette Minion .i sitt förra liv,och vet vad han pratar om,för
han är proffs.
Kollade mitt sysedit,och har den rad Xenix uppgav.
När du kört XP-skivan,så kör om SP2 igen.

Mina råd baseras på att du har lös skiva,och inte recovery.
Om du lägger Windows på D-disken,så slipper du sådana här
problem i framtiden.Då sköter sig Widows själv.Smart!
det Xenix menade var att i filen system.ini
som man kan editera/läsa via sysedit komandot se något som liknar detta

system.ini
; for 16-bit app support
[drivers]
wave=mmdrv.dll
timer=timer.drv
[mci]
[driver32]
[network ]
Bios=1444551151
[386enh]
woafont=app850.FON
EGA80WOA.FON=EGA80850.FON
EGA
40WOA.FON=EGA40850.FON
CGA80WOA.FON=CGA80850.FON
CGA40WOA.FON=CGA40850.FON
Fi
leSysChange=off
[ScreenTime]
Password Value=0
..nu funkar det som det ska igen! Har gjort en total systemåterställning, ominstallerat allt, skitjobbigt, men skönt att det gick få till det!
Tack snälla för all hjälp, ni är mina hjältar...

Sida:
« 2 3 4


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem