Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Låååånglivade batterier

Låååånglivade batterier

Ganska imponerande, jag har en räknare från 1980, en Casio fx-100 som då var top of the line,som har kvar original batterierna!
2 st. AA av fabrikat Casio, de funkar fortfarande men är lite trötta!Nån som slår det??
Antal svar på detta inlägg: 51
Sidor: 1 2 3 4 5 6 Nästa »

AndersO , du kan inte ha haft casion påslagen, och batterierna låg säker i sin förpackning ??
Göcke, Den är sparsamt använd men batterierna har suttit i sedan dag 1, det vet jag med all säkerhet. Jag förstår inte att de inte har börjat läcka på 26 år....Kapaciteten som är kvar räcker bara för några minuter åt gången men jag tänker inte byta ut dem förrän de är helt körda.....Kul grej bara att nämna!
Hmmm?

Min miniräknare från casio har inte bytt batterier sedan 1994 tror jag men det är en bit kvar..

Återkommer om 10 år så får jag se då om batterierna fortfarande funkar..

Obs: använder den att räkna ut summan på räkningarna..hihi..(1 gång i månaden)
Annons
Bubben,jag använder min ungefär lika mycket så det blir ett spännande race.....
AndersO, du borde kontakta Casio. De är säkert intresserade, kanske får du lite uppmuntran också. Nya batterier, kanske !
JJ´s förslag är kanon
batterierna borde ha läckt vid detta laget.
är det mekanisk strömbrytare på räknaren?
Kul ide jj, Göcke den har en helt mekanisk brytare, men ändå, ....
jag är imponerad. så många batterihållare i elektronik som man bytt.
så är detta rena propagandan för en produkt som förmodligen inte tillverkas längre i denna kvalliteten.
JJs förslag kan även jag rekommendera.
Jag gjorde en liknande grej i slutet på 60-talet. Under en fjällsemester köpte jag i byns lanthandel ett paket sockerkaka att baka, bara tillsätta vatten och in i ugnen.
Under bakningen såg jag att datumstämplingen, sista förbrukningsdag, hade överskridits med 8 år. Vi åt några skivor av kakan men resten skickade jag till Findus och skrev en historia. I retur fick jag en låda med massor av Findus konserver, soppor etc och ett vänligt brev. De påpekade att det var inget farligt att äta av den. Smaken, kryddningen hade dock avtagit. Det var produkter för över hundra kr. Ett juste bemötande från Findus. Jag blev helt enkelt chockad.
AndersO: Jag tror säkert att du får en toppmodern räknare från Casio som tack för Feedbacken. Vilken möjlighet för Casio att använda detta i marknadsföringen! Att inte batterierna läckt - det är otroligt!
Lycka till! Vill de byta in produkten så var hård - en digital kamera eller något sådant, minst. Det är ju banne mig antikvärde på räknaren!
Va kul med all respons,jag ska ta kotakt med Casio,bifoga kort så man ser batterierna...jag förstår om man tvivlar och tror att det är fejk....men så är inte fallet,ser inget roligt med det om det skulle vara båg!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem