Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Låååånglivade batterier

Låååånglivade batterier

Ganska imponerande, jag har en räknare från 1980, en Casio fx-100 som då var top of the line,som har kvar original batterierna!
2 st. AA av fabrikat Casio, de funkar fortfarande men är lite trötta!Nån som slår det??
Antal svar på detta inlägg: 51
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Jaha,då är det 2014 och mina Casiobatterier från 1980 vägrar att ge upp.
34 år utan läckage och räknaren fungerar fortfarande.
Någon som klår det?
AndersO du är snart med i Guiness World records .

Det borde iofs vara ganska ovanligt,spännande tanke Göcke....
Annons
Casio vet ju om att du har dessa batterier och räknare
de svarade ju att de tyckte det var intressant .
nu är det väl bara GWR som måste få reda på det...
Jag förstår att alla är nyfikna hur det har gått med mina batterier....
Jodå, de lever fortfarande, de fyller 36 år i oktober.....inget läckage,ingen oxid,bara rå power....
Jag äger med en CASiO fx-180P (scientific calculator) inköpt någon gång 1987 eller möjligen 1988 och har aldrig bytt batterier i den och den fungerar som vanligt än

Samma batteri typ som din AndersO

helt otroligt, här får inte batteritillverkarna sälja något nytt
OK, då har vi en till aktör med i batterikampen, även om din framstår som nytillverkad DedaPera!
det är den där magiska on/off knappen som gör det
http://bit.ly/2csZmdh
Precis den modellen har jag, Göcke men knappen (brytaren högst upp till vänster) behöver jag inte röra för den är alltid ON men om man inte använder räknaren så slås strömmen av efter någon minut. Den aktiveras sedan genom att trycka på AC (ON)

Själva räknaren är Made in Japan men jag ser nu att Batterierna inte är CASiO utan utan Cegasa Alkaline Made in Spain och är bland dom första som Spanien har släppt. Vid pluspolen står det stämplat 88-02 vilket jag tolkar som 1988 Februari. Jag kollade även när jag gick för att ta allmän behörighet som elektriker och det var 1988 och då köpte jag med Miniräknaren direkt genom AMU.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem