Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Flytta hårddisk.

Flytta hårddisk.

Problemet är följande.Datorn har kraschat och är att betrakta som död och avliden.Det enda av värde att spara är en massa mail som jag vill ha med mig till min nya dator.Eftersom inte datorn funkar så kommer jag inte åt dom mailen.Beställde en ny dator hos en firma som bygger efter beställning och dom föreslog att sätta in min gamla hårddisk i den nya så var problemet löst.så detta är nu gjort.Gamla datorn hade Windovs 98,nya Windovs xp. Skall själv installera XP med en skiva,undrar nu om jag måsta spara det som ligger på gamla hårddisken först innan jag kör installationen på XP,är fundersam på om mailen kanske försvinner då.
Hoppas att ni begriper hur jag tänkt.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad jag kommer ihåg,så var det inga problem,att installera XP,
på en 98.Disken var helt orörd efteråt,och alla program sparade.Kanske komplettering av något
lösenord,till mailen.Kör så det ryker,och hoppas det går bra.

Är mailen väldigt viktiga för dig,så måste du lämna in disken till proffs.Säger detta för att skydda mig,men är nästan 100%
säker det går bra.Ha produktnyckel till hands.
Rune
Ligger den gamla hårddisken som C?
Har du fler hårdiskar i den nya datorn?
Ja det ligger en hårddisk till i den nya datorn,men vet inte om den ligger som C,har inte hunnit att kolla det än.Tänker sätta igång nu på eftermiddagen och koppla ihop grejorna.
Annons
Vet du om att du kan spara adressbok, favoriter o cokies genom att exportera dom.
Du kan även kopiera hela outlookmappen till annan partion om du vill gardera dig så du inte tappar mail du är rädd om.
Gör du det så ska det gå att importera mailen till nya outlook.
Du kan ju även lägga XP på en helt ren partition om du har en sån, men då tappar du genvägar till dom prog som du har installerade nu.
Det bästa är ju att få lägga in OP på en helt ren disk och sedan installera dom prog man vill ha, men då ska man ju ha dom hemmavid
Om du inte har för bråtom så kommer det säkert in dom som har mer förslag.
Jag tar och avvaktar så länge, som du föreslår och passar på att tacka för tipsen jag fått .
du skall få tipps av mig, som ligger i linje med de andras.
men du skall välja själv.

1 din gammla disk skall du inte montera in innan du har installerat den nya disken och nya OS-et
orsaken är att din gammla disk just är gammal och har använts ett tag, och förmodligen är liten i Gb-storlek.

2 börja med att använd den nya disken och gör två partitioner med en
partition som minst är 20Gb stor för C: och installera XP där.
Jag hoppas att XP-cd är en fullversion så det inte är en uppgradering.

3 sedan kan du ansluta din gammla disk som slave och flytta över de filer som du vill spara. och installera nya program.

/
alternativ 2
att mirra/clona den äldre HD till den nya och uppgradera
w98 till XP på den nya HD-n dirrekt. om du har en uppgraderings-CD för XP

Tanken med förslagen är att du inte skall skriva över den gammla disken förrens du vet helt klart att du har fixat allt som du vill ha med dig.

mvh / göcke
Rune
Gör som göcke föreslår så ska du ser att det blir bra.
Lycka till

mvh
Rune!

Ser på din profil,att du är rätt grön på data.Dom instruktioner
du fått är,tror jag ,lite för häftiga för dig.

Jag föreslår att du avvaktar till i morgon,och ringer dom som snickrat ihop datorn.Då kan du få reda på,om det är fullskiva
du fått,eller uppgraderingsskiva.

Jag tror inte det spelar någon roll vilket,utan det är bara att köra
den skiva du fått.Men som sagt,allt hit och dit,har gjort mig osäker.
Har varit på odatiserat område och idkat familjeliv under eftermiddagen och kvällen,varit ute på en otroligt fin skotertur i de Jämtlänska fjällen,njutit av ca 20- grader och grillat korv över en sprakande öppen eld.Läste era svar just nu och ser att jag har lite att tampas med,så jag ber att få återkomma i morgon.
(snacka om osäker). Vill sammanfatta den tid man har haft dator utan att ha varit medlem i detta forum , som bortkastad tid
(Dator tid menar jag)
MVH Rune.
Fick oväntat besök i dag av en datakunnig kompis som med hjälp av era tips fixade datorn. Hur han gjorde vet jag inte riktigt.
Tack för hjälpen.
mvh / Rune

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem